Renault Group en Geely tekenen joint-venture overeenkomst voor oprichting van technologiebedrijf gericht op aandrijflijnen

Renault Group en Geely Holding Group (Geely) hebben een bindende 50/50 joint venture-overeenkomst getekend voor het oprichten van een nieuw bedrijf gespecialiseerd in het ontwikkelen en produceren van aandrijflijntechnologie. De nieuwe joint-venture streeft ernaar om wereldleider te worden op het gebied van ontwikkeling, productie en het leveren van best-in-class hybride aandrijflijnen en zeer efficiënte ICE-aandrijflijn.

Aramco, dat de intentieverklaring met Renault en Geely ondertekende op 2 maart 2023, overweegt om een strategische investering te doen in dit nieuwe bedrijf op het gebied van aandrijflijntechnologie. Aramco’s investering zou de groei van het bedrijf ondersteunen en bijdragen aan belangrijk onderzoeks- en ontwikkelingswerk naar synthetische brandstoffen en de waterstoftechnologie van de volgende generatie. Synthetische brandstoffen, waaronder e-fuels en waterstof, dragen bij aan het terugdringen van de uitstoot in de auto-industrie, ook voor de auto’s met verbrandingsmotor die momenteel al rondrijden.

Renault en Geely gaan de joint venture gezamenlijk leiden, met een gelijk aantal bestuursleden om strategieën te formuleren, uit te voeren en de richting te bepalen voor de joint venture. De continuïteit van de nieuwe joint venture is verzekerd dankzij twee operationele centra die verantwoordelijk zijn voor hun respectievelijke activiteiten: Madrid voor Renault Group en Hangzhou voor Geely. In het hoofdkantoor van het nieuwe bedrijf, dat in het Verenigd Koninkrijk moet komen te staan, wordt een team bestuursleden gestationeerd dat activiteiten moet consolideren, voort dient te bouwen op synergieën en toekomstplannen gaat definiëren.

Renault Group en Geely dragen intellectueel eigendom over aan de operationele centra waardoor zij zelfstandig toekomstige aandrijflijnen kunnen gaan ontwikkelen die aan de verwachtingen van elke markt kunnen voldoen. Het complementaire productportfolio en de regionale voetafdruk van de nieuwe joint venture kunnen oplossingen bieden voor 80% van de wereldwijde ICE- en hybride markt. Bij de lancering zal het nieuwe bedrijf naar verwachting aan meerdere industriële klanten leveren, waaronder Renault Group, Geely Auto, Volvo Cars, Proton, Nissan, Mitsubishi Motors Company en PUNCH Torino. In de toekomst zal de joint venture in staat zijn om te voorzien in end-to-end oplossingen in aandrijftechnologieën voor derde partijen en zal het partners verwelkomen om de waardeketen verder te versterken.

Onder voorbehoud van geldende wet- en regelgeving, sluiten Geely en Renault voor de lange termijn een inkoopovereenkomst af met de joint venture voor ICE, hybride en plug-in hybride aandrijflijnen (motor en transmissies) voor personenauto’s. In aanvulling daarop koopt Renault aandrijflijnen voor lichte bedrijfswagens in bij de joint venture, net als de ontwikkeling van batterijen voor hybride voertuigen.

Luca de Meo, CEO Renault Group:
Met de automotive uitdagingen van vandaag de dag kan niemand zelfstandig claimen alle oplossingen in huis te hebben. Het doen van baanbrekende innovaties vereist het combineren van kennis en activa. Wanneer het aankomt op de wereldwijde race van de uitstootreductie voor het wegverkeer is er geen tijd te verliezen, het zal niet zoals gebruikelijk gaan. Vandaag kondigen we met gepaste trots aan dat we onze krachten bundelen met een geweldig bedrijf als Geely om een nieuwe speler op te zetten die opgewassen is tegen de taak, het spel kan openbreken en de weg vrijmaakt voor ICE-technologieën met extreem lage uitstoot. Ik wil Eric Li Shufu bedanken voor zijn vertrouwen: we zijn nu klaar om vooruit te gaan!”

Eric Li, bestuursvoorzitter Geely Holding Group:
“We zijn verheugd om aan deze reis te beginnen om een wereldleider op het gebied van hybride technologiëen te worden, waarmee we autofabrikanten over de hele wereld oplossingen kunnen bieden om de uitstoot te reduceren. We kijken ernaar uit om samen te werken met Luca de Meo en zijn Renault team. Met deze overeenkomst bekrachtigen we onze inzet om onze groepsbrede technologische expertise en merkportfolio’s te benutten als pionier op weg naar een grotere mate van duurzaamheid en waardecreatie, met betere klantervaringen als gevolg.”