Renault Group lanceert eerste industriële metaverse

Renault Group versnelt zijn digitalisering met de eerste industriële metaverse. Momenteel zijn alle productielijnen connected (8.500 installaties), wordt 90% van de toeleveringsstromen continu gemonitord en wordt 100% van de Supply Chain-gegevens gehost in de metaverse van Renault Group, een replica van de fysieke wereld die in real‑time wordt gecontroleerd.

De digitalisering die sinds 2016 betrokken is bij Industry 4.0 heeft al een besparing van € 780 miljoen opgeleverd. Tegen 2025 zal het € 320 miljoen aan verschillende besparingen opleveren, plus € 260 miljoen aan besparingen op voorraden, 60% reductie van de levertijden nieuwe voertuigen, 50% reductie van de CO2-voetafdruk van de autoproductie, evenals een aanzienlijke vermindering van innovatiecycli en een bijdrage aan de 60% verlaging van de garantiekosten die Renault Group nastreeft.

“Elke dag worden een miljard gegevens verzameld binnen de industriële vestigingen van Renault Group. De metaverse biedt real-time toezicht dat de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen van de industriële activiteiten verhoogt en tegelijkertijd de productiekwaliteit en toeleveringsketen verbetert. Renault Group wordt een pionier in de sector.” – Jose Vicente de los Mozos, EVP, Industry Group and Head of country Iberia, Renault Group

De industriële metaverse: vier dimensies

Leitmotiv: metaverse ten dienste van de mens

De supervisie die de metaverse biedt door betere zichtbaarheid van de werkomgeving, kunnen beslissingen flexibeler en zelfstandiger worden genomen. Technologie uit de gamewereld maken de gebruikerservaringen nog intenser. Dat is het geval voor de opleiding spuittechnieken in virtual reality. De algoritmen van kunstmatige intelligentie maken het gemakkelijker voor medewerkers om te anticiperen, zoals de functies voor optimalisatie en sturing van de stromen voor de experts van de Supply Chain.

“De technologische volwassenheid van Renault Group stelt het bedrijf in staat een belangrijke stap te zetten in zijn digitalisering en transformatie: de controle over onze gegevens, de keuze voor geavanceerde technologie en de expertise van onze teams zijn allemaal hefbomen om de overgang naar een Tech Company te versnellen.” – Frédéric Vincent, EVP, Information Systems and Digital, Renault Group

Om de industriële metaverse concreet te illustreren, presenteerde Renault Group tijdens de Tech Industry Days 32 praktijkvoorbeelden, waaronder:

“De industriële metaverse is uniek en stelt ons in staat om voorheen onzichtbare efficiëntie- en prestatiehefbomen te activeren, ten dienste van mens en milieu. Het beheer van gegevens op groepsniveau stelt ons in staat om bijvoorbeeld het energieverbruik van al onze industriële en niet-industriële locaties in detail te monitoren, en vooral om ze in real-time te optimaliseren als een fabriek wordt stilgelegd.” – Patrice Haettel, VP, Industrial Strategy and Engineering, Renault Group