Renault keert terug als partner van Dutch Design Week

Net als in 2018 en 2019 is Renault in 2023 weer de trotse partner van Dutch Design Week (DDW). Tijdens het grootschalige designevenement, dat dit jaar van 21 t/m 29 oktober in Eindhoven wordt gehouden, is Renault met een eigen expositieruimte aanwezig waar de nieuwe Renault Scenic E-Tech electric en drie conceptauto’s getoond worden. Ook stelt Renault 35 exemplaren van de 100% elektrische Megane E-Tech electric ter beschikking als gratis shuttledienst voor de bezoekers van het evenement.

DDW is uitgegroeid tot het grootste designevenement van Noord-Europa, waarbij vooruitstrevende designs en concepten van circa 2.600 internationale ontwerpers worden tentoongesteld aan ruim 350.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. Daarbij staat DDW iedere editie in het teken van een ander thema en brengt het relevante meningen, ontwikkelingen en bewegingen in de wereld van design en innovatie samen.

DESIGN RIDES

Het partnerschap met DDW is voor Renault de ideale gelegenheid om zich te profileren in de wereld van vooruitstrevend design, een thema dat bij het merk hoog in het vaandel staat. Daarnaast vergroot Renault zijn zichtbaarheid in de stad. Het stelt 35 exemplaren van de Renault Megane E-Tech electric beschikbaar als ‘Design Rides’. Deze auto’s doen dienst als gratis, lokaal emissievrije shuttledienst om bezoekers te vervoeren tussen de ruim honderd verschillende locaties van DDW in Eindhoven. De Design Rides zijn direct herkenbaar aan de DDW-bestickering en hebben allemaal een opvallend, uniek designobject van een deelnemende ontwerper op het dak.

‘PICTURE THIS’

Het thema van de 2023-editie van DDW is ‘Picture This’ en doet een beroep op ieders voorstellingsvermogen. We kunnen ons allemaal iets voorstellen bij waar we nu als samenleving en met de planeet op afstevenen. Hoe kan of moet dat anders? We zijn verplicht aan onszelf en toekomstige generaties om te focussen op wat er nodig is en actie te ondernemen.

EERSTE DUURZAMER ONTWORPEN GEZINSAUTO

Om vooruitstrevende, verantwoordelijkere en veiligere mobiliteit beschikbaar te maken voor zoveel mogelijk mensen, is een nieuwe kijk op auto’s en hoe we die gebruiken vereist. Het betekent dat de impact van auto’s op het milieu gedurende hun levenscyclus verminderd zal moeten worden: van ontwerp en productie, op de weg tot het einde van hun levensduur, oftewel ‘van wieg tot graf’.

De volledig nieuwe vijfde generatie Renault Scenic, die voor het eerst in Nederland te zien is tijdens Dutch Design Week, brengt een nieuwe visie op mobiliteit. Deze volledig elektrische gezinsauto is doelgerichter, toegankelijk en moderner dan ooit. Hij tilt duurzame ontwikkeling en veiligheid naar een hoger niveau. Tot 24% van de materialen van het voertuig zijn gerecycled en 90% van de auto is recyclebaar, inclusief de batterij. Dus de reis naar nieuwe, veiligere en verantwoordelijkere mobiliteit is begonnen! Renault Group is op weg om een bedrijf van de volgende generatie te worden, dat zich richt op het creëren van zowel economische waarde als ecologische en sociale waarde en streeft naar koolstofneutraliteit in Europa tegen 2040 en wereldwijd tegen 2050.

RENAULT IN HET KLOKGEBOUW

Op de Renault stand in het befaamde Klokgebouw in Eindhoven kunnen bezoekers van DDW niet alleen kennismaken met de nieuwe Renault Scenic E-Tech electric. Er worden ook drie unieke conceptauto’s tentoongesteld die iconische Renault ontwerpen uit het verleden in de spotlights zetten: de Twingo x Sabine Marcelis, de R5 Diamant by Pierre Gonalons en de R4 Suite n4 by Mathieu Lehanneur. Meer informatie en de gedetailleerde programmering van DDW 2023 wordt in de komende weken bekend gemaakt.

“Ontwerpers kijken in toenemende mate met een milieubewuste blik naar de toekomst. Dat sluit naadloos aan op de visie van Renault, met name als het gaat om het duurzaam ontwerpen en ontwikkelen van auto’s. De nieuwe Renault Scenic E-Tech electric is daar het ultieme voorbeeld van, maar met de 35 Megane E-Tech electric Design Rides dragen wij ook tijdens Dutch Design Week al actief bij aan het duurzame, toekomstgerichte karakter van het evenement. Kortom, de samenwerking met Dutch Design Week is voor het merk Renault heel waardevol.”
– Kevin Engelsman, Directeur Communicatie Renault Group Nederland

“Dutch Design Week (DDW) is ervan overtuigd dat ontwerpers essentiële bijdragers zijn aan een mooiere, duurzamere en rechtvaardigere wereld. We zijn optimisten, maar erkennen net als ieder ander de huidige problemen en hun ernst. We geloven in de vooruitdenkende en actieve energie van ontwerpers en zijn  enthousiast om deze ruimte met Renault als onze mobility partner te delen.”
– Igor van Hooff, zakelijk directeur Dutch Design Foundation

Press release (English version)