Renault opnieuw partner van Dutch Design Week

SCHIPHOL-RIJK – Renault is voor de tweede keer partner van Dutch Design Week (DDW), het grootste designevenement van Noord-Europa dat dit jaar van 19 tot en met 27 oktober 2019 in Eindhoven gehouden wordt. Renault stelt 35 exemplaren van de nieuwe Renault ZOE ter beschikking als ‘Renault Design Ride’ als gratis vervoersdienst tussen de vele locaties van DDW. Bovendien maakt de nieuwe ZOE tijdens DDW zijn debuut in Nederland. De nieuwe ZOE wordt vanaf eind 2019 leverbaar.

Ook zijn drie conceptmodellen van Renault voor het eerst te zien in Nederland, die worden tentoongesteld in het Klokgebouw in Eindhoven. Het betreft de trilogie EZ-GO, EZ-PRO en EZ-ULTIMO die de toekomstvisie van Renault vertalen ten aanzien van stedelijke mobiliteit.

Het DDW-thema ‘If not now, then when?’ sluit aan op de visie van Renault. Er zijn ingrijpende wijzigingen op komst, zowel voor gebruikers als voor autofabrikanten. In een wereld waarin de verstedelijking zich snel ontwikkelt en 60 tot 70 procent van de bevolking rond 2030 in steden woont, wordt het een grote uitdaging om mensen op efficiënte, duurzame en betaalbare wijze te vervoeren. De visie van Renault is dat mobiliteit in de toekomst elektrisch, gedeeld en autonoom zal zijn.

Renault leider op gebied van elektrische voertuigen

‘If it was not for Renault, then’…waren er nu niet zoveel elektrische auto’s op de Europese wegen. Renault heeft met ruim negen jaar expertise, een sterke positie veroverd als pionier en Europees leider op het gebied van elektrisch rijden. Met ruim 150.000 registraties is de Renault ZOE gecumuleerd de bestverkochte elektrische auto in Europa en is bijna een op de vier elektrische auto’s in Europa een Renault. Renault Group biedt het ruimste aanbod aan elektrische auto’s met de Renault ZOE, de Renault Twizy, de Renault Kangoo Z.E. en de Renault Master Z.E. Tegen 2022 zijn er 8 volledig elektrische auto’s en 12 geëlektrificeerde modellen voorzien.

‘If not now, then when?’

Als nu geen nieuwe vormen van mobiliteit worden ontwikkeld, wanneer dan wel? Renault vervult een voortrekkersrol en verkent de mogelijkheden van toekomstige duurzame en gedeelde mobiliteitsoplossingen met drie conceptuele robo-voertuigen.

Debuut nieuwe Renault ZOE in Nederland

De leidinggevende rol van Renault op het gebied van elektrische voertuigen wordt tijdens DDW extra zichtbaar dankzij de 35 exemplaren van de nieuwe, verder verbeterde Renault ZOE die voor het eerst te zien is in Nederland. Deze volledige elektrische auto’s worden door Renault ter beschikking gesteld als ‘Design Ride’ waarmee bezoekers gratis vervoerd kunnen worden tussen de 110 verschillende locaties van DDW. De actieradius van de nieuwe Renault ZOE bedraagt 390 kilometer (WLTP).

Première in Klokgebouw van Renault concept modellen

De trilogie van conceptuele robo-voertuigen wordt gevormd door de EZ-GO, de EZ-PRO en de EZ-ULTIMO. De EZ-GO laat zien hoe gedeelde stedelijke mobiliteit er kan uitzien. De EZ-PRO vertaalt de visie van Renault op het gebied van stedelijke distributie, terwijl de EZ-ULTIMO is ontwikkeld als premium service voor gedeelde mobiliteit. De drie EZ-modellen beleven hun nationale première tijdens DDW en worden tentoongesteld in het Klokgebouw in Eindhoven, het hart van Dutch Design Week.

Lezing Laurens van den Acker

De Nederlander Laurens van den Acker, sinds 2009 Senior Vice President Corporate Design van Renault zal tijdens DDW op 19 en 20 oktober diverse lezingen geven over design en mobiliteit van de toekomst.

Van den Acker studeerde Industrieel Ontwerp aan de TU Delft. In zijn huidige functie is Van den Acker verantwoordelijk voor het design van Renault, Dacia, Alpine en van Samsung Motors.

Design de auto van de toekomst

Gekoppeld aan Dutch Design Week 2019, organiseert Renault ‘Design de Auto van de Toekomst’. Tijdens deze designcontest vraagt Renault heel Nederland om mee te denken over hoe de ideale auto van de toekomst er uitziet.

Renault geeft hiermee een vervolg aan de Renault Design Award, die sinds 2013 elke twee jaar plaatsvond. In deze competitie voerden Nederlandse designerduo’s een opdracht uit aan de hand van de designfilosofie van Renault. Dit jaar wordt heel Nederland gevraagd zijn visie te delen op de auto van de toekomst. Alle inzendingen worden beoordeeld door een vakkundige jury onder leiding van Laurens van den Acker. Meer informatie zal later bekend worden gemaakt op de social media kanalen van Renault Nederland en via www.renault.nl.

Lees het volledige persdossier in de bijlage.