Renaults vernieuwende trendsetter in compacte klasse

Twingo: 20 jaar jong!

SCHIPHOL-RIJK – De Renault Twingo, een van de grote vernieuwers in de compacte klasse, is al twintig jaar een hit. Al direct bij de introductie in 1993 viel hij bij pers en publiek in de smaak door zijn innemende uiterlijk, innovatieve concept en speelse voorkomen. Van de eerste generatie Twingo, waarvan de laatste in 2007 in Europa van de band rolde, zijn meer dan twee miljoen exemplaren verkocht.

Het begon allemaal in 1989, toen Renault aan projectleider Yves Dubreil opdracht gaf voor de ontwikkeling van een nieuw compact model onder de Clio. Een praktische, zuinige en betaalbare auto moest het zijn, die tegen lage kosten was te produceren maar wel een attractieve styling had. Die missie was alleen mogelijk door een heel andere benadering te hanteren dan tot dan toe gebruikelijk was. Het werd een concept met de meest elementaire techniek en uitrusting en innovatieve slimmigheidjes, zoals de verschuifbare achterbank.

Beperkte keuzemogelijkheden
De Renault Twingo was bij zijn komst in slechts één uitvoering verkrijgbaar. Hij was voorzien van een 1,2-liter benzinemotor van 55 pk (40 kW), een uitrusting met enige luxe in de vorm van elektrisch te bedienen zijruiten en een vrolijk ingericht en aangekleed interieur met opvallende appelgroene schakelaars en knoppen. De koper kon eigenlijk alleen kiezen uit vier carrosseriekleuren: Bleu Outremer (blauw), Rouge Corail (rood), Vert Coriandre (groen) en Jaune Indien (okergeel). En er waren twee opties: een canvas vouwdak en airconditioning.

Compact vanbuiten, ruim en veelzijdig vanbinnen
De Twingo was ontworpen volgens het ‘monobox’-principe, met in verhouding veel ruimte voor het interieur en een compact motorcompartiment. Dat is bereikt door de wielen zo ver mogelijk op de hoeken te plaatsen en door te werken met maar één maat banden en slechts één motorvariant. Bij zijn introductie was de Twingo de hoogste en de breedste in zijn klasse en hij bood de meeste beenruimte, mede door de verschuifbare achterbank. Bovendien waren de voorstoelen en de achterbank volledig plat te leggen, zodat een tweepersoonsbed ontstond, wat het veelzijdige karakter van deze auto alleen maar onderstreepte.

Levenslustige uitstraling
De Twingo, een mix van de woorden ‘Twist’, ‘Swing’ en ‘Tango’, straalde optimisme en Frans joie de vivre uit. Een levenslustig voorkomen dat ook sterk is ingekleurd in de advertising voor het nieuwe model. De Twingo vult in vrijwel alle reclame-uitingen een hoofdrol tussen mensen die genieten van het leven en die plezier hebben. De Twingo zorgde ervoor dat kopers op een andere manier naar een auto gingen kijken. Status en indruk maken op anderen speelden geen rol; mensen kochten de Twingo voor zichzelf, omdat ze hem leuk vonden en omdat hij paste bij hun manier van leven.
De Twingo kreeg snel een eigen persoonlijkheid. Het model was geen kleine evenknie van de grote Espace, maar stond van meet af aan geheel op zichzelf. Door zijn design met afgeronde hoeken kwam hij innemend en krachtig over, en door de olijke koplampen had de Twingo zelfs menselijke trekjes. De vorm van het dashboard zorgde voor goed zicht op de weg en de lay-out was een mix van eenvoud, functionaliteit (met de centraal geplaatste metercluster en digitale snelheidsaanduiding) en een vleugje humor dankzij de grote centrale schakelaar voor de alarmlichten in de vorm van een clownsneus.

Bekijk het volledige persbericht in de bijlage.