Verkoopresultaten Renault Group 2023: sterke toename in verkopen dankzij uitgebreide en complementaire merkenstrategie

RENAULT

Wereldwijd

Het merk Renault boekte wereldwijd solide resultaten met een verkoopstijging van 9,4% (1.548.748 voertuigen) vergeleken met 2022. Renault is trots op zijn internationale succes en is het bestverkopende Franse merk ter wereld.

Renault blijft het uitstekend doen op de wereldwijde markt voor lichte bedrijfswagens (LCV), met een groei van 19,9% in een markt die met 10,4% is gegroeid.

Een van de hoogtepunten voor Renault in 2023 was de onthulling van zijn ‘International Game Plan 2027’, dat, met acht nieuwe modellen tussen 2023 en 2027, moet zorgen voor de toekomstige groei van het merk op de markten buiten Europa. De ontwikkeling buiten Europa werd in 2023 vooral door Brazilië, Turkije en Marokko gedreven.

Europa

Vooral in Europa was de activiteit groot, met een opmerkelijke groei van 19,3% met 977.635 registraties. Renault presteerde beter dan de Europese markt, die met 13,9% groeide. Renault won marktaandeel en klom van de vijfde naar de tweede plaats op de Europese markt voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens (PC+LCV), terwijl het zijn op waardecreatie gebaseerde commerciële beleid voortzette met één op elke twee voertuigen die het verkocht aan particuliere klanten.

De stijging van de verkopen is vooral te danken aan Spanje (+30%), Italië (+37%) en het Verenigd Koninkrijk (+51%).

In thuismarkt Frankrijk verstevigde Renault zijn leidende positie met de personenauto’s (277.914 verkopen, +18%) en lichte bedrijfswagens (112.569 verkopen, +13%). De Clio, de populairste auto in Frankrijk, was in 2023 het bestverkochte model met in totaal 111.741 registraties. De Clio is nu nummer 3 in Europa met meer dan 219.365 verkochte exemplaren.

Renault is ook de Europees leider op het gebied van lichte bedrijfswagens5, met een groei van 25,7% in een markt die met 15,3% groeide. De Kangoo/Express (+32,4%) en de Master (+14,5%) zijn de leiders in hun segment.

Commercieel beleid gericht op waardecreatie in combinatie met winst in marktaandeel

In lijn met zijn op waardecreatie gerichte strategie versnelt Renault zijn offensief in het C-segment en hoger (+26%) in Europa.

Elektrificatie: een winnende strategie in Europa

Renault zet zijn elektrificatie-offensief (hybride en volledig elektrische voertuigen) voort. De technologische keuzes die het merk maakt, blijken relevant en in lijn met de verwachtingen van de klant: een volledig elektrisch portfolio enerzijds en een hybride portfolio anderzijds voor een meer geleidelijke energietransitie. Renault heeft daarmee zijn groei versneld, met een verkoopstijging van 19,7% in één jaar (270.362 verkochte voertuigen) en behaalde de derde plaats in Europa op de markt voor geëlektrificeerde personenauto’s. Het verkoopvolume van geëlektrificeerde voertuigen is nu goed voor 39,7% van de verkoop van personenauto’s van het merk.

Deze trend werd ondersteund door een stijging van 62% in de verkoop van hybride voertuigen (HEV), 185.666 exemplaren in totaal. De Austral, de Clio en de Captur behoren tot de top 10 van bestverkochte hybride modellen in Europa.

Met de Megane E-Tech electric, medio 2022 geïntroduceerd, heeft Renault zich opnieuw gepositioneerd op de markt voor volledig elektrische modellen en heeft het nieuwe klanten gewonnen (veroveringspercentage op de concurrentie van meer dan 50% in Europa). In 2023 verkocht Renault 47.504 exemplaren van de Megane E-Tech electric, waarmee het model in de top 3 van de Europese verkoopranglijst van het segment staat.

Renault breidt het volledig elektrische portfolio in 2024 uit met Scenic E-Tech electric en Renault 5 E-Tech electric.

2024: historisch jaar voor introducties van het merk Renault

Het jaar 2024 wordt een historisch jaar met de lancering van zeven6 nieuwe voertuigen:

DACIA

Groeiend succes in Europa

Dacia verkocht in 2023 in Europa 562.890 auto’s. Het merk kent een groeiend succes en laat een groei van 17,4% noteren in een markt die met 13,9% is gegroeid. Dacia steeg vier plaatsen en staat nu op de elfde plaats op de verkoopranglijst van de Europese PC- en LCV-markt. Op de markt voor personenauto’s betreedt Dacia de top 10 van Europa.

Dit resultaat wordt gedreven door de nieuwe, sterke merkidentiteit van ‘essentiële, coole, robuuste, betaalbare en milieuvriendelijke auto’s’, gestructureerd rond vier belangrijke modellen, die allemaal qua verkoop zijn gegroeid ten opzichte van 2022.

Marktaandelen van Dacia in Europa bereiken records

Met deze resultaten bereikte het marktaandeel van Dacia een nieuw record.

Resultaten gedreven door sterke nieuwe merkidentiteit

De resultaten van Dacia worden gedreven door de sterke nieuwe merkidentiteit, gestructureerd rond vier belangrijke modellen. Dacia is populair bij alle soorten klanten en kent de hoogste veroverings- en loyaliteitspercentages op de markt.

2024: twee nieuwe modellen

Dacia lanceert in 2024 weer twee nieuwe modellen:

Eind 2024 introduceert Dacia ook Bigster, een model in het C-segment.

ALPINE

In 2023 hield Alpine voor het derde jaar op rij zijn groei met dubbele cijfers in het hogere segment vast, met 4.328 verkochte auto’s, een stijging van 22,1%:

Internationale ontwikkelingsstrategie van Alpine

In 2023 zette Alpine zijn internationale ontwikkelingsstrategie voort met expansie in nieuwe landen, zoals Israël en Marokko, en heeft nu wereldwijd 146 dealers. Ook in 2024 zet Alpine de strategie voort met het betreden van de Turkse markt in de eerste helft van dit jaar.

2024 voor Alpine

Alpine begint 2024 met een orderboek dat al voor zeven maanden productie gevuld is dankzij de succesvolle verkoopstart van de A110 R Turini die het merk in december 2023 lanceerde.

2024 markeert de overstap van Alpine naar elektrische aandrijving, zoals aangekondigd tijdens het Renaulution-plan in 2021. Alpine presenteert dit jaar zijn elektrische ‘hot hatch’, de Alpine A290, het eerste volledig elektrische model van Alpine.

MARKTVOORUITZICHTEN 2024

Renault verwacht dat in 2024 de Europese en Latijns-Amerikaanse automarkten stabiel zijn en dat de markt in Eurazië met 11% krimpt.

RENAULT GROUP WORLDWIDE SALES BY BRAND

   20232022% Change
Renault   
PC1,156,8951,088,5776.3%
LCV391,853326,68619.9%
Total Renault1 548 7481,415,2639.4%
    
Dacia   
PC652,580569,40614,6%
LCV5,7414,66723.0%
Total Dacia658,321574,07314.7%
    
Renault Korea Motors   
PC21,98051,083-57.0%
    
Alpine   
PC4,3283,54622.1%
    
Jinbei&Huasong   
PC04-100.0%
LCV0106-100.0%
Total Jinbei&Huasong0110-100.0%
    
Eveasy9   
PC1,9636,987-71.9%
    
Mobilize   
PC575 
    
Renault Group   
PC1,837,7511 719 6786.9%
LCV397,594331 45920.0%
Total Renault Group2,235,3452,051,1379.0%

RENAULT GROUP’S TOP 15 MARKETS

    2023 Market Share (%)
1FRANCE   551,373                              25.6  
2ITALY   187,249                              10.6  
3TURKEY   176,983                              14.4  
4GERMANY   156,729                                5.0  
5SPAIN+CANARY ISLANDS   134,398                              12,3  
6BRAZIL   126,206                                5.8  
7UNITED KINGDOM   102,980                                4,6  
8BELGIUM+LUXEMBOURG     62,771                              10,5  
9ROMANIA     61,445                              38.1  
10MOROCCO     60,290                              37.3  
11ARGENTINA     51,790                              12.2  
12POLAND     49,557                                9.2  
13INDIA     48,321                                1.0  
14MEXICO     43,779                                3.2  
15NETHERLANDS     39,688                                9.0  


1 ACEA Europese reikwijdte
2 Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Verenigd Koninkrijk
3 België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Hongarije, Italië, Kroatië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Zwitserland
4 Introductie van tien nieuwe modellen in 2024, exclusief Renault Duster (buiten Europa) en gefacelifte Captur
5 Exclusief pick-up trucks
6 Introductie van zeven nieuwe Renault-modellen in 2024, exclusief de Renault Duster (buiten Europa) en gefacelifte Captur
7België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Hongarije, Italië, Kroatië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Zwitserland m
8 België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Hongarije, Italië, Kroatië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Zwitserland
9 Geconsolideerde omzet van Eveasy tot eind H1 2023