Dacia valt in de prijzen met nieuwe merkidentiteit
Bij de 24ste TOP/COM GRANDS PRIX Corporate Business in Parijs heeft Dacia voor de onlangs doorgevoerde nieuwe merkidentiteit twee keer goud gewonnen. De eerste prijs is niet alleen toegekend aan alle visuele uitingen, zoals merklogo en signalering bij de dealers, maar ook aan de commercials waarin nu een herkenbare Dacia-tune is te horen. De jury, bestaande uit professionals op het vlak van marketing, communicatie en HR, prijst het consistent vasthouden aan de ijzersterke merkwaarden in alle uitingen.
In de zomer van 2021 heeft Dacia zijn nieuwe merkidentiteit onthuld. Logo, embleem, visuele en hoorbare kenmerken zijn opnieuw ontworpen en zullen voor het eerst op alle communicatiedragers worden doorgevoerd. Aan het einde van het jaar zal de transformatie compleet zijn en zullen alle modellen en de eerste verkooppunten deze nieuwe identiteit uitdragen.
De essentie, eenvoud, authenticiteit en robuustheid van de producten zijn waarden die in het creatieve proces tot uiting komen dankzij een permanente en coöperatieve uitwisseling tussen de teams Design, Marketing en Communicatie van Dacia en de partners Sixième Son, Carré Noir en Black Foundry.
ESSENTIEEL EN AUTHENTIEK
Het logo, het embleem en het nieuwe visuele universum van het merk zijn het resultaat van een eigentijdse visie op de Dacia-waarden van essentie en toegankelijkheid en vertalen eenvoud, robuustheid en authenticiteit in een grafische vormgeving. Het letterdesign werd bewust minimalistisch en essentieel gehouden. Julie Bokhobza, Lead Designer die verantwoordelijk is voor de visuele identiteit van Dacia, geeft tekst en uitleg. “Bij de creatie van het logo hebben we ons laten inspireren door voorwerpen uit de wereld van de werkplaats en door mechanische componenten: tandwielen, kettingen, gereedschap, enz. Stuk voor stuk onderdelen die robuustheid, betrouwbaarheid en functionaliteit verenigen.”
De nieuwe kleuren en grafische kenmerken zijn ingegeven door de natuur, de openlucht en de authenticiteit van het merk. Dat geldt ook voor het geluid dat te horen is in de commercials. De klank van de korte tune steunt op drie elementen:
- Een geleidend thema, hoorbare belichaming van de ‘pijl’ gegenereerd door de D van het logo
- Een expressie van beweging in de buitenlucht via een effect van weerkaatsing en openheid, dat verwijst naar de open lucht
- Een eenvoudige, unieke en herkenbare melodie
Dankzij het creatieve proces dat Dacia hanteert, kan het merk zijn boodschap efficiënter, duurzamer en authentieker overbrengen. Volgens een marketingonderzoek dat Dacia heeft laten uitvoeren meent 80 procent van de respondenten dat de nieuwe klanken en het nieuwe logo van Dacia perfect bij elkaar passen. 70 procent positioneert zich als klant en twee derde voelt zich dichterbij het merk.
Xavier Martinet, SVP Sales and Marketing bij Dacia: “Dacia breekt graag met de conventies in de autosector door voortdurend de essentie te herdefiniëren om robuuste en efficiënte producten en diensten aan te bieden die zijn ontdaan van overbodige franjes en die perfect aansluiten bij de tijdsgeest. We hebben recent vijf belangrijke producten gelanceerd in minder dan achttien maanden, die allemaal een groot commercieel succes kennen. De nieuwe merkidentiteit moest die dynamiek en modernisering uitdragen zonder verlies van de oorspronkelijke belofte van Dacia om een prijs-kwaliteitverhouding te bieden die zijn gelijke niet kent op de markt. Ik ben dan ook bijzonder trots op deze twee onderscheidingen, die het grondige werk van de teams in de schijnwerpers zetten en belonen, en dat alles binnen een strak tijdschema.”