Een Renaulution voor de diamant
Wie denkt er niet meteen aan Renault als je een diamant ziet? Dat is niet voor niets! Deze geometrische vorm staat al sinds 1925 bekend als het merklogo van Renault. En dat zal voorlopig niet veranderen. Gilles Vidal, Renault Design Director, vertelt hoe dit nieuwe logo tot stand is gekomen.
Het kan aan niemands aandacht ontsnapt zijn. Toen het ‘Renaulution’-plan werd aangekondigd door Luca de Meo, CEO van Renault, was het nieuwe Renault merklogo op de achtergrond te zien, evenals op de grille van het Renault 5 Prototype.
Het logo wordt nu geleidelijk doorgevoerd. Eerst met de nieuwe ZOE-advertentiecampagne, daarna op de sociale netwerken van het merk. Renault kiest er bewust voor om de lancering hiervan zonder bombarie, maar effectief te laten verlopen.
Gilles Vidal, Renault Design Director: “De diamant is een van de meest herkenbare vormen ter wereld, ook in de auto-industrie. Het is een eenvoudige geometrische vorm met een sterke, krachtige identiteit; de uitdaging was om deze vorm te vernieuwen door er nieuwe, eigentijdse en betekenisvolle waarden aan te geven om de waarden van Renault in de toekomst kenbaar te maken.”
Een nieuw logo om het merk een nieuw tijdperk in te stuwen
Renault heeft zijn visuele identiteit in het verleden meerdere keren gewijzigd. Maar één ding is sinds 1925 onveranderd gebleven: de diamantvorm die als basis dient voor het logo. Het is onmiddellijk herkenbaar en symbolisch geworden voor het merk.
Met zijn hoeken, die zich aanpassen aan de motorkappen door de tijd, trok deze geometrische figuur van meet af aan de aandacht bij Louis Renault. Sindsdien is de Renault diamant maar liefst acht keer opnieuw ontworpen! En negen keer met dit vernieuwde logo meegerekend. Het geeft aan hoe Renault meegaat met de tijd.
Het voorlaatste Renault logo, dat in 1992 werd ontworpen en in 2015 nog werd gemoderniseerd, was toe aan vervanging. Om hoofd te kunnen blijven bieden aan de uitdagingen van een modern internationaal merk en de veelheid van zijn expressiemogelijkheden – met name digitaal – werd in 2019 gestart met het ontwerp van een nieuw embleem.
“Het nieuwe logo slaat een brug tussen het erfgoed van Renault en het betreden van een nieuw tijdperk. Een symbool van de toekomst, dat moderner en levendiger is, en verder wil gaan dan de nu verworven bekendheid. Het doel? Om de huidige veranderingen te begeleiden en om van Renault een meer open merk te maken dat menselijke waarden nastreeft en creëert”, legt Vidal uit.
“In lijn met de tijd en moderne vastberadenheid, belichaamt de vernieuwde diamant op perfecte wijze het ‘New Wave ’-tijdperk dat Renault is ingegaan”, vervolgt Vidal. Daarom werd het nieuwe logo op natuurlijke wijze onthuld tijdens de bekendmaking van het strategisch Renaulution-plan op de grille van het Renault 5 Prototype. “We hebben het logo voor het eerst geïntegreerd in het Renault 5 Prototype. Voor ons een formidabele proeftuin. En gezien het enthousiasme en de zeer positieve feedback die we kregen over het logo, hebben we besloten het te lanceren.”
Een nog iconischer diamant
Voor Gilles Vidal is de diamant de belichaming van Renault. Het was daarom een voor de hand liggende keuze om deze universele geometrische vorm te behouden. “We hebben het opnieuw bedacht om iconischer, eenvoudiger en betekenisvoller te worden, een echte tijdloze handtekening zonder overbodige effecten of kleuren, en met een eigentijdse herinterpretatie van het gekende design, een essentieel onderdeel van ons grafisch erfgoed”, legt hij uit.
Renault gebruikte eerder ook al lijnen voor het vormen van zijn logo. In 1946, 1959 en 1972. Maar, zonder ooit toe te geven aan modieuze stromingen, legt Gilles Vidal uit dat “het een kwestie is van een verhaal vertellen. Het verhaal van een symbiose, een cyclus en een pad tussen twee ruitvormen die met elkaar verweven zijn via een optisch effect, waarmee samenhang en de indruk van continue beweging wordt gecreëerd.” Meer dan de behandeling zelf, is het de tekening die in hoge mate gekarakteriseerd en opmerkelijk is.
Het nieuwe Renault logo is overzichtelijk, zonder signatuur of typografie en ontworpen om in beweging te leven. Het platte silhouet vergemakkelijkt de animatie, bijvoorbeeld op video of digitale media, maar ook op voertuigen, voor hun welkomst sequentie.
Het nieuwe logo zal geleidelijk worden toegepast op Renault modellen. Het zal met trots verschijnen op de modellen die volgend jaar worden gelanceerd. “Tegen 2024 draagt het gehele Renault gamma het nieuwe embleem”, besluit Gilles Vidal.