Fabriek van Maubeuge: uitmuntendheid als handelsmerk
We bevinden ons bij de fabriek van Maubeuge. Hier rollen verscheidene modellen van verschillende merken van de band: Renault Kangoo, Mercedes Citan en de jongste telg, Nissan Townstar. Deze fabriek, die al bijna 25 jaar symbool staat voor de productie van Kangoo, is uitgegroeid tot het expertisecentrum bij uitstek voor de lichte bedrijfsvoertuigen van de Alliantie. De fabriek illustreert als geen ander de win-winstrategie van de samenwerking tussen de leden van de Alliantie en partners. In dit geval deelt Renault zijn productielijnen met Nissan en Daimler. Dit soort samenwerkingen komt de efficiëntie en competitiviteit van de fabriek ten goede, en daar plukken onze klanten de vruchten van. Jean-Philippe Daveau, directeur van de fabriek van Maubeuge, geeft tekst en uitleg.
Uitmuntendheid als handelsmerk. Expertise als garantie voor het vertrouwen van de twee partners, Daimler en Nissan. Met meer dan 6 miljoen geproduceerde voertuigen sinds 1971 is de fabriek van Maubeuge een referentie in de Franse autosector. Al vijftig jaar lang zijn de producten van Maubeuge wereldwijd te vinden en beantwoorden ze aan de behoeften van diverse markten.
“Met het vijftigjarige bestaan, 25 jaar ervaring met Kangoo en tien jaar ervaring met elektrische voertuigen profileert de fabriek van Maubeuge zich als het expertisecentrum voor de bedrijfsvoertuigen van de Alliantie.”
Jean-Philippe Daveau, directeur van de fabriek in Maubeuge.
Drie soorten klanten
De dynamiek van de samenwerking binnen de Alliantie en met de partners heeft Daimler en Nissan overtuigd om hun vertrouwen in de fabriek te hernieuwen voor toekomstige modellen op basis van de nieuwe Kangoo-generatie, die tegen 2023 allemaal over een elektrische variant zullen beschikken.
“Dankzij onze expertise in de productie van lichte bedrijfsvoertuigen hebben onze twee partners, Mercedes (Daimler) en Nissan, hun vertrouwen opnieuw uitgesproken. Dat voordeel helpt ons om een sterke band op te bouwen en succesvolle voertuigen te produceren voor onze drie types van klanten. Het is een erkenning voor de uitmuntendheid die de medewerkers van de vestiging steeds opnieuw aan de dag leggen,” vertelt Jean-Philippe Daveau.
Van SUC tot MCA: diverse iconische modellen drukten hun stempel op de geschiedenis
De geschiedenis van de fabriek van Maubeuge gaat terug tot 1969. In dat jaar kocht de Société des Usines Chausson (SUC), een belangrijke toeleverancier van de autosector in Frankrijk, een terrein aan de rand van de stad om er een fabriek te bouwen, die zich aan plaatwerk zou wijden. In 1971 werden er lak-, montage- en afwerkingseenheden opgericht en rolden R15 en R17 er voor het eerst van de band.
Enige tijd later nam Renault de aandelen van SUC over. Op 1 juli 1981 werd de fabriek omgedoopt tot Maubeuge Construction Automobile (MCA). Meer dan 20 modellen rolden er geschiedenis van de fabriek van de band, waaronder de iconische Renault 12, Renault 18, Renault Fuego, Renault 21 Médaillon en Nevada.
De Kangoo-revolutie
De grote ommekeer volgde in 1993, met de lancering van het Plan MCA 2000, dat het voortbestaan van de fabriek moest verzekeren dankzij een reorganisatie van de vestiging en investeringen. De uitvoering van dit plan zou leiden tot de beslissing om vanaf 1997 de Renault Kangoo te produceren. Een lichte bestelwagen of uitgevoerd als personenvariant die exclusief van de band rolde bij MCA.
De Renault Kangoo, die volgend jaar zijn 25e verjaardag viert, verwierf al snel een cultstatus en wordt tot in de verste uithoeken van de wereld verkocht, zelfs in Japan. Particuliere klanten, werklieden maar ook wagenparken: Kangoo is voor iedereen. Hij is de referentie in zijn segment, met bijna vier miljoen geproduceerde exemplaren, waaronder 70.000 elektrische Kangoo Z.E. modellen. Hij overtuigde niet alleen klanten op alle continenten, maar ook andere autofabrikanten.
Daimler en Nissan tonen interesse in Maubeuge
In 2012 werd de fabriek van Maubeuge definitief erkend als expertisecentrum voor kleine bedrijfsvoertuigen, toen de Alliantie en Daimler besloten hun belangen te bundelen. Het doel: het productaanbod uitbreiden, de beschikbare middelen optimaliseren en innovatieve technologieën ontwikkelen die onmisbaar zijn voor de auto van vandaag en morgen. Zo werd naast Renault Kangoo ook de Mercedes Citan gebouwd op de productielijnen. Het partnerschap plukte de vruchten van de grote productiecapaciteit en expertise van de fabriek, twee voordelen die het mogelijk maakten om het culturele erfgoed en de identiteit van beide merken te behouden.
Het partnerschap was tevens een zaak van mensen en machines: talenten die elkaar perfect aanvulden en unieke tools die door gemeenschappelijke teams werden ontwikkeld om de kwaliteit op de werkplek dag na dag te verbeteren. Zo kreeg de fabriek van Maubeuge onder meer een lichtcabine geïnspireerd op de Duitse productie om de harmonie van elke kleur te controleren. De controle- en validatieprocessen werden geoptimaliseerd. De jarenlange inspanningen in het teken van passie resulteerden in augustus van dit jaar in een hernieuwing van het vertrouwen: Daimler bevestigde de Mercedes Citan op basis van nieuwe Renault Kangoo in zijn aanbod en vertrouwde de productie ervan toe aan de fabriek van Maubeuge.
Intussen deed ook een merk van de Alliantie zijn intrede in Maubeuge. In 2019 ondertekenden Renault en Nissan een nieuw strategisch partnerschap voor de productie van de NV250, een afgeleide van de toenmalige Kangoo, om de dynamiek van de samenwerking naar een nog hoger niveau te tillen. Die samenwerking werd vernieuwd bij de lancering van nieuwe Renault Kangoo, die in de fabriek voortaan naast zijn neef Nissan Townstar staat.
“Dit jaar hebben we het volledige gamma vernieuwd. We hebben 450 miljoen euro geïnvesteerd om deze fabriek te transformeren om er alle versies van alle merken te bouwen, inclusief de elektrische uitvoeringen. Daartoe hebben we aanpassingen doorgevoerd om de nodige capaciteit te voorzien, maar hebben we vooral onze werknemers opgeleid en begeleid om zich de wijzigingen in elke werkpost eigen te maken,” verduidelijkt Jean-Philippe Daveau.
Industriële werktuigen op XXL-formaat en elektrische transformatie
Om de nieuwe versies van drie merken te kunnen bouwen, heeft de fabriek de productiewerkplaatsen aangepast en de ergonomie en kwaliteit op de werkplek verbeterd. Er werd een indrukwekkende XXL-metaal perslijn geïnstalleerd, de grootste van alle fabrieken van de Alliantie, om grote onderdelen te kunnen afleveren. In de plaatwerkafdeling werden meer dan 630 nieuwe robots toegevoegd om de carrosserieën van de nieuwe modellen te assembleren, evenals tal van hulpmiddelen die de hantering van onderdelen vergemakkelijken. De afwerking van de lakafdeling is nu moderner en meer ergonomisch dan ooit.
Ook moesten de productielijnen en installaties worden aangepast om de elektrische versies van Kangoo, Townstar en Citan rechtstreeks in de productiestroom te integreren. Daartoe bouwde de fabriek een batterijassemblagewerkplaats en integreerde ze de installatie van de batterij rechtstreeks op de montagelijnen. Zo onderging de fabriek van Maubeuge een ware transformatie, die geheel in het teken van vernieuwde uitmuntendheid stond. Of het nu Renault, Mercedes of Nissan is, het ‘Made in Maubeuge’-label wekt de trots van zijn 2.500 medewerkers, maar ook van de Alliantie als geheel!
De fabriek van Maubeuge, een sleutelelement in de ElectriCity-pool
Dankzij de knowhow opgedaan met de productie van Kangoo Z.E., al 10 jaar pionier en marktleider, is de fabriek van Maubeuge een belangrijke speler in de versnelling van de elektrische transitie in het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen. De fabriek draagt dan ook bij tot de ambitieuze strategie van ElectriCity, de nieuwe toonaangevende elektrische pool waar ze sinds dit jaar deel van uitmaakt. Met de ambitie om tegen 2025 meer dan 400.000 elektrische voertuigen te produceren, wil deze industriële pool, die de fabrieken van Douai, Maubeuge en Ruitz in Hauts-de-France groepeert, uitgroeien tot het grootste en meest competitieve productiecentrum van Europa.