Het verhaal achter de geluiden van elektrische auto’s met Jean-Michel Jarre – episode 3: ‘Reality Checks’
Renault is een samenwerking aangegaan met Jean-Michel Jarre – artiest, songwriter, auteur, elektronicapionier én technologieliefhebber – om met Ircam en de geluidsontwerpers van Renault Group twee soorten geluiden te creëren voor toekomstige elektrische auto’s. Het gaat om VSP’s (Vehicle Sounds for Pedestrians) en welkomstgeluiden in de auto. In deze serie van vier story’s wordt het werk achter de schermen en de bijdrage van Jean-Michel Jarre belicht bij het creëren van nieuwe geluiden, als artiest en ingenieur.
Deze serie belicht een geweldig menselijk avontuur gericht op doelen en uitdagingen in de zoektocht naar geluiden voor toekomstige elektrische modellen van Renault. Deze derde story – ‘Reality Checks’ – in deze vierdelige serie speelt zich af op de parkeerterreinen en in de straatjes rond het Renault Technocentre in Guyancourt. Daar zien we het team testen, resultaten vergelijken en uiteindelijk het beste voorbeeld presenteren aan CEO Luca de Meo van de Renault Group.
Op deze koude en vochtige winterdag ten zuidwesten van Parijs draagt iedereen de dikste jas en warmste sjaal. De werkdag speelt zich af in een ondergrondse parkeergarage, waarschijnlijk niet tot ieders plezier. Behalve voor de geluidsontwerpteams van Renault Group en Ircam, die samen met Jean-Michel Jarre in het Technocentre in Guyancourt beginnen aan een ongebruikelijke werkdag: ze gaan luisteren hoe de door hen gecreëerde VSP’s klinken op straat tussen andere omgevingsgeluiden en bij verschillende snelheden. Daarna kunnen ze de beste VSP’s selecteren.
Als proefkonijn voor het experiment hebben ze gekozen voor de Megane E-Tech electric. Die beleefde een drukke dag: vooruitrijden, achteruitrijden, met 15 km/u, met 30 km/u en uiteindelijk parkeren. Ondanks wat twijfels hier en daar is het team over het algemeen tevreden: de ontwikkelde geluiden hebben de juiste balans tussen een waarschuwingssignaal en een vriendelijke uitstraling in het verkeer.
Jean-Michel Jarre: “We zijn begonnen met verschillende versies, hebben een selectie gemaakt van de beste daarvan en hebben uiteindelijk het team laten beslissen. Nadat we de geluiden uit deze voorselectie hebben verfijnd, zijn we unaniem gekomen tot het uiteindelijke geluid.”
Om de optimale geluiden uit te kiezen, moest er dit keer in de buitenlucht – in de straten rond het Technocentre van Renault – worden geluisterd. Zelfs Laurens van den Acker, Chief Design Officer van Renault Group, kwam langs om zijn mening te geven en aan het gesprek deel te nemen.
Er moet nog wat gebeuren voordat het uitverkoren geluid voor de VSP’s te horen zal zijn in de toekomstige elektrische voertuigen van Renault. Eerst moeten de geluiden qua regelgeving voldoen. Vervolgens is het aan CEO Luca de Meo van de Renault Group om zijn goedkeuring te verlenen. Tijdens die bijeenkomst zal hij ook het nieuwe welkomstgeluid toetsen, waar het team momenteel hard aan werkt.