Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Het verhaal achter de geluiden van elektrische auto’s

Renault   RENAULT STORY

Renault is een samenwerking aangegaan met Jean-Michel Jarre – artiest, songwriter, auteur, elektronicapionier én technologieliefhebber – om met Ircam en de geluidsontwerpers van Renault Group twee soorten geluiden te creëren voor toekomstige elektrische auto’s. Het gaat om VSP’s (Vehicle Sounds for Pedestrians) en welkomstgeluiden in de auto. In deze serie van vier story’s wordt het werk achter de schermen en de bijdrage van Jean-Michel Jarre belicht bij het creëren van nieuwe geluiden, als artiest en ingenieur.

Deze serie belicht ook een geweldig menselijk avontuur en de doelen en uitdagingen in de aanloop naar de onthulling van de geluiden die toekomstige elektrische modellen van Renault zullen verbeteren. De eerste story in de serie van vier – ‘Het gesprek’ – gaat over hoe dit project een kans biedt voor Renault om zijn unieke identiteit te onderstrepen door middel van de geluiden van zijn auto’s.

De samenwerking met Jean-Michel Jarre kwam tot stand op de internationale autoshow in München in 2021, waar onder andere de Renault Megane E-Tech electric werd getoond. Tijdens de ontmoeting tussen Jean-Michel en Luca de Meo, CEO van Renault Group, werd duidelijk dat beiden graag wilden samenwerken aan de geluidservaring in en buiten de auto: de welkomstgeluiden als je in de auto stapt en de VSP zodat voetgangers de auto horen aankomen, aangezien een elektrische auto bij lage snelheden zo goed als geen geluid maakt.

Jean-Michel Jarre: “Voor een muzikant is het best bijzonder om met een blanco pagina te beginnen. Je begeven in pure stilte is een uitdaging en opwindend.”

De pagina was weliswaar leeg, maar de werkplek was daarentegen kleurrijk: er was een delegatie van Ircam (een vaste partner van Renault die onderzoek doet naar muziek en akoestiek) aanwezig en een geluidsdesignteam dat op de hoogte is van de nieuwste, technische en wettelijke vereisten en de problemen die gepaard gaan met het ontwikkelen van deze geluiden. De ontmoeting tussen de wereld van geluidscreatie van Jean-Michel Jarre en de wereld van elektrische auto’s van Renault is een kans voor het merk om op te vallen en zich te laten gelden in een onbekend en praktisch onontgonnen terrein van expressie. Het gaat om geluiden die een paar seconden te horen zijn en deze verregaande krachtenbundeling leek misschien onrealistisch, maar ze zijn de uitdaging met verve aangegaan.

over Renault