Historische mijlpaal: 100.000ste Renault 5 E-Tech electric rolt van de band
- Ampere ElectriCity-fabriek in Douai bouwt 100.000 exemplaren van de Renault 5 E-Tech electric in slechts 15 maanden tijd.
- Mijlpaal onderstreept het marktsucces van populair model dat al maanden marktleider is in zijn klasse in Europa.
- Aanbod bestaat uit vijf uitrustingsniveaus, drie motoren en twee batterijopties. Daarmee is er voor elk gebruik en elk budget een passend model.
- Komend voorjaar volgen nieuwe voorzieningen zoals de One Pedal-functie en het Driver Attention Alert-systeem.
De fabriek van Ampere ElectriCity in Douai heeft een indrukwekkende mijlpaal bereikt: in slechts 15 maanden zijn er al 100.000 exemplaren van de Renault 5 E‑Tech electric geproduceerd. Dagelijks rollen er ongeveer 900 auto’s van de band. Tweederde daarvan betreft het populaire model dat al maanden marktleider is in zijn klasse in Europa. Het succes onderstreept de Franse industriële slagkracht en de Europese marktpositie van de Renault 5 E‑Tech electric.
De Renault 5 E-Tech electric is leverbaar met keuze uit vijf uitrustingsniveaus (van Five tot Roland-Garros), drie motoren en twee batterijopties. Daarmee is er voor elk gebruik en elk budget een passend model. Komend voorjaar wordt Renault 5 E-Tech electric uitgerust met nieuwe voorzieningen zoals de One Pedal-functie, die vooral handig is in files en bij het naderen van rotondes, en ook het Driver Attention Alert-systeem.
100.000 EXEMPLAREN IN SLECHTS 15 MAANDEN TIJD
De productie van de Renault 5 E-Tech electric begon in oktober 2024. Afgelopen week werd in Douai het 100.000ste exemplaar gebouwd: een uitvoering Techno met 52 kWh-batterij, de meest voorkomende combinatie van uitrusting en batterij. Een gebeurtenis die met veel enthousiasme werd gevierd door alle medewerkers van de locatie in Hauts-de-France.
De Renault 5 E-Tech electric werd eerder al uitgeroepen tot Car of the Year 2025. Het model biedt een optimistisch en praktisch antwoord op de technologische, maatschappelijke en ecologische uitdagingen van deze tijd. En de Renault 5 E-Tech electric speelt een belangrijke rol in het toegankelijk maken van elektrische mobiliteit.
Pierre-Emmanuel Andrieux, Douai Plant Director, Ampere: “A little over a year after its launch, the production of the 100,000th Renault 5 E-Tech electric in Douai stands as a testimony to the dedication of our teams and the trust of our customers. The Ampere site in Douai has undergone a profound transformation toward full electrification, driven by the passion and expertise of its workforce. Today, we celebrate far more than a number: we honor our collective ability to write a new chapter in sustainable innovation.”
PRODUCTIE ‘MADE IN FRANCE’: ZES MODELLEN OP ÉÉN LIJN
Ook het label ‘Made in France’ krijgt hiermee opnieuw betekenis. De Renault 5 E-Tech electric kreeg vorig jaar de certificering Origine France Garantie. De fabriek in Douai bouwt maar liefst zes elektrische modellen op één lijn: Renault 5 E-Tech electric, Renault Megane E-Tech electric, Renault Scenic E-Tech electric, Alpine A290, Nissan Micra en Mitsubishi Eclipse Cross. Om dit mogelijk te maken werkt de fabriek met drie ploegen per dag: een ochtend-, middag- en sinds 13 oktober ook een nachtdienst (met halve capaciteit).
Renault heeft ervoor gekozen het merendeel van de elektrische productie onder te brengen bij Ampere ElectriCity. Tweederde van de toeleveranciers bevindt zich binnen een straal van 300 kilometer – zoals de fabriek in Cléon voor elektromotoren – en de meeste klanten binnen een straal van 1.000 kilometer. Het complex omvat ook de fabriek in Maubeuge, waar de Renault 4 E-Tech electric Van wordt geassembleerd, en de fabriek in Ruitz die gespecialiseerd is in de productie van tandwielen voor hybride en elektrische versnellingsbakken, en ook in de productie van batterijbehuizingen via de joint venture Minth Electricity Technology.
Anne-Catherine Brieux, VP Industrial Operations of Ampere and Alpine: “Renault 5 E-Tech electric stands as a flagship of our ability to transform an iconic model into a driver of competitiveness and French industrial sovereignty. This achievement is built upon the strength of a unique and efficient local ecosystem spanning the entire value chain, bringing together Douai, Cléon for electric motors, Ruitz, as well as our partners and suppliers rooted in the heart of the Hauts-de-France region. More than an industrial success, it is a human and collective adventure that proves our capacity to combine speed, innovation, and the creation of sustainable value for our customers and our regions.”
OOK INTERNATIONAAL SUCCESVOL
De Renault 5 E-Tech electric is sinds zijn lancering uitgegroeid tot de bestverkochte elektrische auto in het elektrische B-segment in Europa. In de totale particuliere markt staat het model zelfs op plek twee. In Frankrijk voert het de EV-ranglijst aan, en ook in het Verenigd Koninkrijk was het model in oktober marktleider. In Nederland en Spanje is het de nummer één in zijn segment.
Intussen breidt de Renault 5 E-Tech electric zijn bereik uit buiten Europa. Het model is nu ook verkrijgbaar in Turkije, Israël en sinds kort in Marokko. In 2026 volgen nog meer landen.
NIEUWE FUNCTIES EN UPGRADES IN 2026
De verwachting is dat het succes in 2026 verder groeit. Het aanbod bestaat dan uit drie motoren, twee batterijopties en vijf uitvoeringen, met prijzen vanaf € 24.990,-. Vanaf het voorjaar komen een reeks upgrades en nieuwe functies beschikbaar.
Zo krijgt de Renault 5 E-Tech electric de functie One Pedal vanaf de uitvoering techno. Met deze vierde vorm van regeneratief remmen kan de auto volledig tot stilstand worden gebracht met alleen het stroompedaal. In files of bij het naderen van rotondes, stopborden of verkeerslichten, draagt deze functie bij aan soepeler rijden in stadsverkeer.
Ook wordt het systeem Driver Attention Alert toegevoegd. Dit systeem detecteert via een camera in de linker voorruitstijl tekenen van vermoeidheid of afleiding bij de bestuurder. Daarnaast kunnen klanten nu profiteren van een nieuwe service, met 2 GB per maand aan data voor drie jaar of tot het einde van hun contract met Mobilize Financial Services (alle contracten behalve standaardleningen). Dat is voldoende voor dagelijks gebruik van de populairste apps in de auto, goed voor bijvoorbeeld tot 40 uur audiostreaming (standaardkwaliteit) of tot drie uur videostreaming.
NIEUWE PERSONALISATIEOPTIES
Tot slot krijgt de Renault 5 E-Tech electric nieuwe personalisatiemogelijkheden. Er komen ‘PoweR5’-stickers voor de achterspatborden en een uitbreiding van de bestaande ‘NumbeR5’-stickerset voor de voorspatborden en het dak. Die laatste was eerder alleen beschikbaar op de uitvoeringen techno en iconic cinq, maar komt nu ook naar de FIVE en evolution.