Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Meer Dacia, nog altijd Dacia

Corporate   Dacia

Als onderdeel van de strategie van Groupe Renault, Renaulution genaamd, heeft Dacia zijn vijfjarenplan gepresenteerd. Met de vorming van de businessunit Dacia-Lada verhoogt Dacia zijn concurrentiekracht en efficiency en treedt het op modellengebied buiten de vaste kaders. De presentatie van de Dacia Bigster Concept bereidt de weg  voor naar het C-segment.

‘Dacia blijft Dacia, met betrouwbare, authentieke modellen die veel waar voor het geld bieden. Met de vorming van de businessunit Dacia-Lada maken we optimaal gebruik van het modulaire CMF-B-platform, verhogen we onze efficiency en de concurrentiekracht, kwaliteit en aantrekkelijkheid van onze modellen. We hebben alles wat nodig is om de producten naar een nog grotere hoogte te brengen en de Bigster Concept is daarvan het eerste resultaat.’
Denis Le Vot, CEO Dacia en Lada, bij de presentatie van het strategische plan Renaulution

Sterk businessmodel, dat even uniek als efficiënt is

De afgelopen vijftien jaar heeft Dacia steeds aantrekkelijke, eenvoudige en eigentijdse modellen op de markt gebracht. Dacia maakte daarbij optimaal gebruik van de uitgebreide kennis en de beste technische oplossingen van Groupe Renault en de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi.

Dacia heeft een uitstekende reputatie opgebouwd in 44 landen en heeft inmiddels zo’n 7 miljoen auto’s verkocht – veelal zeer succesvolle modellen. Jaar na jaar zijn de Dacia Sandero en Duster zelfs de bestverkochte personenauto en SUV op de Europese particuliere markt.

Dacia houdt de vinger continu aan de pols van de markt en weet precies wat de ontwikkelingen zijn. Dacia wil zijn positie verder versterken en modellen introduceren die voldoen aan de wensen van de klant en die het beste bieden van de altijd in beweging zijnde auto-industrie. Daarom vertrouwt Dacia op:

  • een strakke en kostenefficiënte design to cost benadering tijdens de ontwikkeling van producten;
  • de focus van businessunit Dacia-Lada, die met ruggensteun en gerichte technologische support van een wereldwijd actieve automotive groep optimaal gebruikmaakt van synergie en overdracht van kennis;
  • het gloednieuwe en zeer flexibele CMF-B-platform van de Alliantie, waarmee Dacia en Lada tegen gunstige kosten kunnen overschakelen van vier naar slechts één platform en van achttien naar elf carrosserietypen;
  • de modellen die op dit platform zijn gebaseerd, kunnen worden voorzien van zowel hybride aandrijflijnen als aandrijflijnen voor alternatieve energie, waarmee ze blijven voldoen aan veranderende wetgeving en gewijzigd gebruik;
  • een concurrerend modellengamma – in 2021 worden de modellen Sanderoen de Dacia Spring – de betaalbaarste volledig elektrische stadsauto van Europa – voorzien van moderne toevoegingen en aan de horizon verschijnen drie modellen voor 2025;
  • een succesvolle entrée in het C-segment, met auto’s als de Bigster Concept.

‘Dacia blijft Dacia, met betrouwbare, authentieke modellen die veel waar voor het geld bieden. We hebben alles wat nodig is om Dacia naar een nog grotere hoogte te brengen en de Bigster Concept is daarvan het eerste resultaat.’

Bigster Concept: stoer outdoor-model voor C-segment

De Bigster Concept is ruim, robuust en trouw aan de stijl van Dacia. Het avontuurlijke model is bedoeld voor outdoor en spannende weggetjes, op zoek naar nieuwe horizonten. Het is een zeer pure SUV, 4,6 meter lang en voorzien van niets meer en niets minder dan het essentiële. Met deze SUV maakt Dacia het C-segment toegankelijk voor een prijs die vergelijkbaar is met die van auto’s in een lager segment.

‘De Dacia Bigster Concept is het perfecte voorbeeld van de ontwikkeling van Dacia. Met alles wat je nodig hebt, maar niets minder, met een stoere outdoor-uitstraling. De conceptauto bewijst dat bereikbaarheid en betaalbaarheid niet strijdig zijn met aantrekkelijkheid. Dat is onze overtuiging bij Dacia en deze auto bewijst dat het zo is.’
Alejandro Mesonero-Romanos, Dacia Design Director

Het DNA van de Bigster Concept is doordrenkt met de sterke merkwaarden van Dacia. Dankzij die waarden – eenvoud, eerlijkheid en authenticiteit – heeft Dacia in de loop der jaren immers een langdurige en solide relatie opgebouwd met zijn klanten en zijn fans.

De proporties van de Dacia Bigster Concept zijn eigentijds maar tijdloos. Ze stralen robuustheid uit en de lijnen van de conceptauto zijn eenvoudig en helder – geen pretenties, je ziet wat het is. De kenmerkende Y-vormige verlichting is extra groot, wat de stoere uitstraling van de SUV benadrukt. Zijn donkergroene kleur accentueert het avontuurlijke karakter van de auto. De riante afmetingen beloven een zeer ruim interieur.

Geen toeters en bellen, geen verchroomde lijstjes en nep-aluminium: de Dacia Bigster Concept is een echte, pure auto volgens zuivere principes, zoals de toepassing van uitsluitend gerecycled plastic als grondstof voor alle beschermende panelen op de carrosserie.

Als toekomstig boegbeeld van het Dacia-gamma zou de Bigster Concept kunnen worden geleverd met hybride aandrijflijnen en aandrijflijnen voor alternatieve energie. Dat betekent dat Dacia altijd perfect inspeelt op en klaar is voor de veranderende regelgeving en de verwachtingen van de klant.

Zoals de Bigster Concept bewijst, biedt Dacia een mogelijkheid om anders in het leven te gaan staan. Dacia biedt zijn klanten een unieke, eerlijke en pure ervaring, zonder overbodige opsmuk. Meer dan ooit belichaamt Dacia het begrip ‘bewegingsvrijheid’ en focust zich op de behoeften en wensen van de klant. De aankoop van een Dacia: de essentie is altijd het mooist.

Bekijk de video’s:
https://en.media.groupe.renault.com/news/renaulution-cp-dacia-4239-989c5.html

over Dacia