Renault Group white logo Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Nieuwe krachtige en efficiënte Full hybrid E-Tech 160-aandrijflijn voor Renault Captur en Symbioz

  • Steeds meer autorijders kiezen voor full hybrid-technologie: Renault staat momenteel op de tweede plaats in Europa wat betreft verkoop van hybride-auto’s, met 750.000 verkochte full hybrid-modellen in de afgelopen vijf jaar
  • Renault presenteert nu een nieuwe 1,8-liter full hybrid E-Tech 160-aandrijflijn met een 1,4 kWh batterij. Beschikbaar op zowel de Captur als de Symbioz levert deze aandrijving meer vermogen en respons, met een lager brandstofverbruik en lagere uitstoot – slechts 98 g CO₂/km voor de Symbioz en vanaf 99 g CO₂/km voor de Captur
  • Dankzij de full hybrid E-Tech-technologie start de auto standaard in de elektrische modus voor stil rijden. Het is mogelijk tot wel 80% van de rit in de stad elektrisch te rijden
  • Bestellen kan per direct. De eerste leveringen staan gepland voor de zomer van 2025

Renault presenteerde in 2021 zijn eerste, innovatieve full hybrid E-Tech-aandrijflijn. Voor deze technologie zijn meer dan 150 patenten aangevraagd. Bij deze ontwikkeling is gebruik gemaakt van de knowhow uit de Formule 1, met name op het gebied van energieterugwinning en regeneratie. De aandrijflijn voldoet aan hoge normen op het gebied van prestaties en efficiëntie en wordt toegepast in diverse modellen, van de Clio tot de Rafale. Nu introduceert Renault een full hybrid E-Tech 160-versie voor de Captur en Symbioz, die krachtige prestaties levert bij een lager verbruik.

Renault heeft sinds de introductie in 2021 meer dan 750.000 modellen verkocht die zijn uitgerust met een full hybrid E-Tech-aandrijflijn. Daarmee staat het merk momenteel op de tweede plaats in Europa wat betreft de verkoop van hybride-auto’s (HEV). In het eerste kwartaal van 2025 steeg het aandeel van hybrides in de verkoopmix met 7,8% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Deze trend onderstreept de toenemende belangstelling van klanten voor hybride-technologie. Voor klanten die nog niet klaar zijn om volledig over te stappen op elektrisch rijden, biedt de full hybrid E-Tech-aandrijflijn een aantal voordelen: geruisloos wegrijden, volledig elektrisch rijden bij lage snelheden in en rond steden en het opladen van de batterij tijdens gas los en remmen. Dat resulteert in meer rijplezier en efficiëntie.

MEER VERMOGEN EN EFFICIËNTIE VOOR CAPTUR EN SYMBIOZ

De nieuwe full hybrid E-Tech 160-aandrijflijn maakt gebruik van een serie-parallel hybride-architectuur, net zoals de uitgaande full hybrid E-Tech 145-aandrijflijn. De nieuwe aandrijflijn combineert twee elektromotoren – een 36 kW e-motor en een 15 kW HSG (High-Voltage Starter Generator) – met een 1,8-liter viercilinder benzinemotor van 80 kW (109 pk). Het systeemvermogen komt op 118 kW (160 pk). Een nieuwe intelligente multi-mode versnellingsbak zonder koppeling zorgt voor snelle en nauwkeurige schakelmomenten met minimaal vermogensverlies. De versnellingsbak is mechanisch eenvoudiger, wat de betrouwbaarheid verhoogt. Dankzij een batterij van 1,4 kWh is volledig elektrisch rijden mogelijk bij lage snelheden.

RIJCOMFORT BEHOUDEN

De 1,8-liter benzinemotor heeft een nieuw direct-injectiesysteem. Dit zorgt voor preciezere brandstoftoediening en een betere verdamping van de brandstof onder een inspuitdruk van 350 bar. Het levert een efficiëntere verbranding op, met hogere motorprestaties, minder emissies en een lager brandstofverbruik. Het koppel is met 25% toegenomen (172 Nm voor alleen de verbrandingsmotor, dat is +22 Nm ten opzichte van de vorige verbrandingsmotor met indirecte injectie). Bovendien is het maximale koppel al beschikbaar bij een lager toerental (ongeveer 2.000 tpm), wat zorgt voor betere prestaties en gasrespons, vooral bij accelereren of inhalen op doorgaande wegen. De Captur accelereert met de nieuwe aandrijflijn van 0 naar 100 km/u in 8,9 seconden, ten opzichte van 10,6 seconden met de full hybrid E-Tech 145-aandrijflijn. Ook de Symbioz biedt een snellere acceleratietijd van 0 tot 100 km/u: 9,1 seconden in plaats van 10,6 seconden.

NIEUWE BATTERIJ MET GROTERE CAPACITEIT: 1,4 KWH

De nieuwe hybride aandrijflijn beschikt over een batterij van 1,4 kWh (230V), vergeleken met 1,2 kWh voor de vorige versie. De grotere batterijcapaciteit zorgt voor een grotere actieradius in elektrische modus, wat het brandstofverbruik optimaliseert en de flexibiliteit voor de bestuurder vergroot, vooral in stadsverkeer of bij korte ritten.

LAGER BRANDSTOFVERBRUIK EN LAGERE CO₂-UITSTOOT

Het brandstofverbruik wordt geoptimaliseerd dankzij regeneratief remmen, in combinatie met het hoge zelfopladende vermogen van de 1,4 kWh batterij en de efficiëntie van het full hybrid E-Tech systeem.
De Captur en Symbioz verbruiken met de nieuwe full hybrid E-Tech 160-aandrijflijn slechts 4,3 liter per 100 km, vergeleken met 4,7 liter bij de vorige versie. De aandrijflijn maakt tot wel 40% brandstofbesparing mogelijk, terwijl de CO₂-uitstoot daalt tot slechts 98 g/km voor de Symbioz en 99 g/km voor de Captur.

SOEPEL SCHAKELEN

De multi mode-transmissie is behouden. Die heeft een zogenoemd dog clutch-systeem. Dat vervangt zowel een tandwiel als een synchronisatiering in een constructie zonder koppeling. Dat resulteert in minder wrijving en leidt tot een hoge efficiëntie. De versnellingsbak is verfijnd voor snelle en soepele schakelmomenten, wat het rijcomfort verhoogt. Daarnaast zorgt de nieuwe elektronische transmissiehendel (e-shifter) voor meer precisie en een verbeterde ergonomie.

TOEGENOMEN TREKVERMOGEN

De nieuwe full hybrid E-Tech-aandrijflijn met 118 kW (160 pk) verhoogt ook het trekvermogen van 750 kg naar 1.000 kg. Dit biedt meer mogelijkheden voor het trekken van een aanhanger of lichte caravan.

VANAFPRIJZEN CAPTUR EN SYMBIOZ FULL HYBRID E-TECH

De Renault Captur full hybrid E-Tech 160 is verkrijgbaar vanaf € 33.090. Bekijk de volledige prijslijst van de Captur op renault.nl. De prijzen van de Renault Symbioz full hybrid E-Tech 160 beginnen bij €35.490. Bekijk de volledige prijslijst van de Symbioz op renault.nl.

over Renault