Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Nieuwe Renault Austral met geperfectioneerde 4CONTROL en MULTI-SENSE

AUSTRAL   RENAULT STORY

De nieuwe Renault Austral verenigt de nieuwste, zogeheten ‘Advanced’-versies van 4CONTROL vierwielbesturing en MULTI-SENSE. Het gaat om technologieën die in ruim tien jaar werden geperfectioneerd en in hoge mate bijdragen aan de rijbeleving van de auto. Xavier, Expert Global Control Chassis bij Renault en tevens muzikant, legt uit hoe deze technologieën tot in de finesse zijn geëvolueerd.

We hebben het niet langer over 4CONTROL of MULTI-SENSE, maar over 4CONTROL Advanced en MULTI-SENSE Advanced! Het gaat hier om de nieuwste generatie van deze zinnenprikkelende technologieën die debuteerde in de nieuwe Renault Austral. Renault heeft deze technologie verder geoptimaliseerd en verfijnd. Het doel: de bestuurder in staat stellen om de gewenste rijsensatie en beleving achter het stuur nog beter in te kleuren. Xavier, ingenieur, muziekliefhebber en Star Wars-fan, putte uit zijn ervaring én zijn passies om deze nieuwe regelsystemen te ontwikkelen.

David_Vincent_Alpine_Endurance

“Ik ben muzikant, drummer om precies te zijn, en heb het altijd leuk gevonden om aan de technologie én het gevoel te werken.” Xavier, Expert Global Control Chassis

4CONTROL: RENAULT VS. PORSCHE

We keren even terug in de tijd, naar de herfst van 2007. Renault stelt het Active Drive-chassis met vier sturende wielen voor, dat in 2008 zijn wereldpremière beleeft in Laguna GT. De technologie werd gepresenteerd onder de naam ‘4CONTROL’. Het principe? Vier sturende wielen om de auto veiliger en wendbaarder te maken en hem sportautowaardige dynamiek te geven. In de praktijk kwam het erop neer dat de Laguna GT met 4CONTROL de wendbaarheid van een stadsauto bood, doordat de achterwielen bij lage snelheden maximaal 3,5 graden in tegengestelde richting draaien ten opzichte van de voorwielen. Bij hoge snelheden draaien de wielen maximaal 1,9 graden in dezelfde richting als de voorwielen, resulterend in een uitzonderlijk weggedrag. De Laguna GT scoorde bij de Elandtest zelfs beter dan de Porsche Boxster.

Dat was goed, maar niet goed genoeg voor Xavier, toen al actief bij Renault. Hij wilde 4CONTROL verbeteren om meer emotie te creëren tijdens het rijden. Zo werd in 2015 de tweede generatie van 4CONTROL geïntroduceerd, die verkrijgbaar was op modellen als de Espace, Talisman en Mégane GT. 4CONTROL werd toen bovendien gekoppeld aan een andere innovatie van Renault: MULTI-SENSE.

Alpine_A480_Endurance_racing

RIJMODI GEKOPPELD AAN INTERIEURSFEER

MULTI-SENSE is een technologie waarbij rijbeleving centraal staat. Het rijgedrag van en de sfeer in de auto zijn naar wens aan te passen met drie standen: Sport, Eco en Neutraal (of Normaal).

Wat het weggedrag betreft, grijpt MULTI-SENSE in op de stuurbekrachtiging, de dynamische stabiliteitsregeling en de respons van de motor en versnellingsbak. In de Sport-stand voelt de besturing bijvoorbeeld steviger en directer aan en reageren de aandrijflijn sneller op de input van de bestuurder. MULTI-SENSE wijzigt bij elke modus ook de kleuren en sfeerverlichting in het interieur en kan zelfs invloed uitoefenen op het geluid van de motor.

Alpine_A480_Endurance_racing

Door de belevingswereld van MULTI-SENSE te koppelen aan de rijsensatie van 4CONTROL heeft Xavier de effecten van beide technologieën versterkt. Maar de drang om nog verder te gaan in de zoektocht naar rijgevoel ontstond in zijn brein. “We zagen dat mensen meer personaliseringsmogelijkheden wensten,” legt hij uit.

MUZIEK ALS INSPIRATIEBRON

Hoe kunnen we deze drie modi overtreffen en een hoger niveau van personalisering bereiken dat op elk moment aan ieders wensen voldoet? Xavier zocht en vond inspiratie in zijn passie als muzikant, om precies te zijn in de volumeregeling van muziekversterkers. Die finesse moest vervolgens worden vertaald naar de rijbeleving van de bestuurder.

“Ik was in mijn keuken aan het werk, toen ik een idee kreeg terwijl ik aan Star Wars dacht. Wanneer een ruimteschip overschakelt naar lichtsnelheid, duw je geleidelijk tegen een cursor en zet het toestel zich progressief in beweging.”

Zijn gedachten over volumeregeling en een ruimteschip leidde tot de combinatie van 4CONTROL Advanced en MULTI-SENSE Advanced, waarmee bestuurders van de nieuwe Renault Austral meer dan ooit een uiterst nauwkeurige en sterk gepersonaliseerde rijervaring kunnen beleven.

Alpine_A480_Endurance_racing

EEN INTENSITEITSREGELING OM ALLES TE BEDIENEN

Met de MULTI-SENSE-knop op het stuurwiel kan de bestuurder een van de drie rijmodi selecteren die door het OpenR Link-systeem worden geboden: Sport, Eco en Neutraal. Deze modi bieden de gebruikelijke instellingen, geoptimaliseerd door de ingenieurs van Renault. Tot hier is er geen verschil met de vorige generatie.

Alpine_A480_Endurance_racing

Nieuw bij de Advanced-versies is een intensiteitsregeling met een verdeling van 1 tot 13. Met een regelaar op de touchscreen van het OpenR-systeem is het rijgedrag van de auto in real-time aan te passen. Net zoals je bij een muziekversterker het volume, de lage tonen of de hoge tonen aanpast.

Alpine_A480_Endurance_racing

De draaihoek van de wielen, die de wendbaarheid en levendigheid van de Renault Austral bepaalt, wordt in real-time op het beeldscherm weergegeven tijdens het instellen van de intensiteit. De achterwielen kunnen met 4CONTROL Advanced tot 5 graden draaien bij lage snelheden. Dat is een toename van 1,5 graden ten opzichte van de vorige generatie, wat tevens zorgt voor een kortere draaicirkel tot 10,1 meter. Nooit eerder was een SUV uit het Austral-segment zo dynamisch bij hoge snelheden en zo wendbaar bij lage snelheden.

Alpine_A480_Endurance_racing

MECHANISCH HOOGSTANDJE

Om dit resultaat te bereiken, heeft Renault twee essentiële innovaties ontwikkeld en geproduceerd. De nieuwe multilink-achteras van het CMF-C/D-platform zorgt in de eerste plaats voor perfecte wielgeleiding, gecontroleerd door een tweede mechanische innovatie. Dat is een tweetrapsactuator ter vervanging van de wielhoekverstelstangen die in het verleden op Laguna GT en Talisman werden gebruikt.

Alpine_A480_Endurance_racing

De combinatie van 4CONTROL Advanced en MULTI-SENSE Advanced creëert bij de nieuwe Austral een unieke rijervaring die het rijplezier naar een merkbaar hoger niveau tilt.

Over Renault Group