Renault Group white logo Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Renault eert 100 jaar records en recordauto’s met de Filante Record 2025

Renault   RENAULT STORY
  • Nieuwe Renault Filante Record 2025 combineert aerodynamica en technologie om nieuwe records te vestigen
  • Geïnspireerd door historische iconen: de 40 CV des Records en de Étoile Filante
  • Presentatie in 2025 om records te vestigen op gebied van verbruik en actieradius

Renault presenteert vandaag de Filante Record 2025, een nieuw experimenteel model. De naam van dit model is geïnspireerd door twee iconische Renaults uit het verleden: de 40 CV des Records uit de jaren 20 en de Étoile Filante (‘vallende ster’) uit de jaren 50 – twee prestigieuze inspiratiebronnen voor een ambitieuze auto. Deze eenzitters waren bedoeld om langeafstands- en snelheidsrecords te vestigen. En daar slaagden ze ook in. De elektrische Renault Filante Record 2025 bouwt voort op dit erfgoed en is ontwikkeld om nieuwe records te vestigen op het gebied van efficiëntie. Sylvia dos Santos, Head of Naming Strategy van de Global Marketing Division van Renault, legt uit hoe deze naam het innovatieve karakter van het merk onderstreept.

De Renault Filante Record 2025 is een rijdend laboratorium, ontwikkeld om de grenzen van aerodynamica, technologie en innovatie te verleggen. Nog in de eerste helft van 2025 wil Renault met deze auto nieuwe records vestigen op het gebied van energieverbruik en actieradius. De bijzondere dubbele naam Filante Record 2025 verwijst naar twee iconische recordauto’s uit de geschiedenis van Renault: de 40 CV des Records en de Étoile Filante. Deze modellen waren pioniers in hun tijd en legden de basis voor de reputatie van Renault als innovatief merk.

Sylvia dos Santos, Head of Naming Strategy van de Global Marketing Division van Renault: “In dit jubileumjaar – een eeuw nadat de 40 CV des Records zijn eerste records vestigde – is de experimentele Renault Filante Record 2025  een eerbetoon aan het erfgoed van het merk. Renault heeft autosport en recordpogingen altijd gebruikt als drijvende kracht achter technologische innovatie.”

De Étoile Filante: gemaakt voor snelheid

De naam ‘Filante’ verwijst naar de Étoile Filante, de eenzitter die Renault op 22 juni 1956 aan de pers presenteerde op Autodrome de Linas-Montlhéry, een circuit net buiten Parijs. In september van dat jaar vestigde de auto de volgende snelheidsrecords op de zoutvlakte van Bonneville in de VS:

  • 306,9 km/u over 1 kilometer
  • 308,85 km/u over 5 kilometer
  • 307,7 km/u over 1 mijl
  • 280,8 km/u over 5 mijl

Voor de meeste aerodynamica van de Étoile Filante, onder meer dubbele staartvinnen, putte Renault inspiratie uit de luchtvaart. De auto was opgebouwd rond een krachtige turbinemotor, met een vermogen van bijna 200 kW (270 pk) bij 28.000 toeren per minuut, die op vliegtuigbrandstof draaide. De carrosserie bestond uit een buizenframe dat met polyester was bekleed. De transmissie in de auto – een zogenoemde Transfluide-transmissie met slechts één overbrenging – paste Renault later in semi-automatische vorm toe in de Frégate. Behalve dat de Étoile Filante de naamsbekendheid van Renault vooral in de Verenigde Staten vergrootte, boekte Renault met deze recordauto ook vooruitgang met de ontwikkeling van de wegligging en remprestaties van auto’s bij zeer hoge snelheden.

Dos Santos: “De naam ‘Filante’ roept niet alleen associaties met snelheid en efficiëntie op, maar verwijst ook naar vallende sterren met hun lange staart en ruimtevaart. De naam weerspiegelt de slanke, gestroomlijnde vorm van de Renault Filante Record 2025  en de aandacht die is besteed aan elk detail van het ontwerp.”

De 40 CV des Records: snelheid en uithoudingsvermogen

Het woord ‘Record’ in de naam Filante Record 2025 verwijst naar de Renault 40 CV des Records. Renault voorzag de recordauto van een gestroomlijnde eenpersoonscarrosserie die smaller was dan die van het model waarop hij is gebaseerd: de 40 CV – het vlaggenschip van Renault destijds. De 40 CV des Records vestigde een reeks snelheids- en langeafstandsrecords in 1925 en 1926.

Op 11 mei 1925 vestigde de eerste 40 CV des Records – het Type ML met een open torpedo-carrosserie – de volgende records:

  • Gemiddelde snelheid over 3 uur
  • Gemiddelde snelheid over 500 km
  • Gemiddelde snelheid over 500 mijl

De auto vestigde meer records, maar het hoogtepunt was het 24-uursrecord op 9 juli 1926. De 40 CV des Records Type NM – met een gesloten carrosserie van kunstleder over een frame van hout en gaas – legde 4.167,578 km af met een gemiddelde snelheid van 173,649 km/u. Deze auto werd aangedreven door een zescilindermotor met een cilinderinhoud van meer dan 9.000 cm³, die 110 kW (150 pk) leverde.

Het woord ‘Record’ verwijst ook naar de minder bekende Renault Nervasport des Records. Met die auto vestigde Renault in 1934 negen internationale records en drie wereldrecords. Een daarvan was het 48-uursrecord met een afstand van 8.037 km bij een gemiddelde snelheid van 167,445 km/u.

Een eeuw van records en het iconische logo

Dos Santos vervolgt: “We hebben opnieuw naar onze benadering van de concepten van grenzen en prestaties gekeken en passen die aan aan de moderne tijd. Met de Filante Record 2025 gaat het niet langer om snelheids- of langeafstandsrecords, maar om efficiëntie en lichtheid. Op die basis kunnen we de toekomst van elektrische auto’s opnieuw definiëren. De naam Filante Record 2025 is trouwens ook een knipoog naar de merkidentiteit, die voor ons van groot belang is. In 1925 introduceerde Renault het diamantvormige logo ter vervanging van het oude cirkelvormige logo. De 40 CV des Records was een van de eerste auto’s met dit nieuwe logo.”

Dus net als de genoemde records viert ook het Renault-logo dit jaar zijn 100-jarige jubileum. Het was dus zonder twijfel een goed idee om dit jaar te noemen in de naam van de experimentele Z41!

over Renault