Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Zes jonge, talentvolle designers geselecteerd

Strijd om de eerste Renault Design Award

Persbericht

Renault Nederland lanceert op 17 oktober een innovatieve en interactieve online campagne waarin de designfilosofie van ontwerper Laurens van den Acker centraal staat. Zes jonge, veelbelovende Nederlandse designers strijden de komende weken om de eerste Renault Design Award. Hun vorderingen zijn te volgen op de website www.renaultdesign.nl. De winnaar krijgt een masterclass in het Parijse designcentrum van Renault.

De deelnemers krijgen de opdracht om een lifestyleproduct te ontwerpen volgens de designstrategie van Renault, geformuleerd door Nederlander Laurens van den Acker, hoofdontwerper van Renault. De autofabrikant heeft voor de Renault Design Award zes designers geselecteerd: Manon Juliette, Jorrit Taekema, Nic Roex, Daan van Tulder, Ruben Kuiken en Nynke Koster. Dit zijn jonge, veelbelovende ontwerpers die zich met hun portfolio en door het winnen van diverse designprijzen in de kijker hebben gespeeld. Manon Juliette, Nic Roex en Ruben Kuiken exposeren ook tijdens de Dutch Design Week van 19 tot en met 27 oktober 2013 in Eindhoven.

Deskundige vakjury
Een deskundige vakjury beoordeelt de ontwerpen van de eerste Renault Design Award. De jury bestaat uit Laurens van den Acker, hoofdontwerper van Renault, Roger Jacobs, Marketing-, Communicatie- en Designprofessional bij OBJEKT International, Wim Oude Weernink, automotive- en designjournalist, en Ger Bruens, professor in de esthetiek aan de TU in Delft. De winnaar wordt op 2 december bekend gemaakt en krijgt een masterclass in het Parijse designcentrum van Renault.

Design for life
Het publiek heeft via het interactieve designplatform Design for life (de website www.renaultdesign.nl) eveneens invloed op de uitslag. Renault lanceert deze website, donderdag 17 oktober, speciaal voor de Renault Design Award. Geïnteresseerden kunnen op het platform en via de social media kanalen van Renault Nederland het designverhaal en de zes designers volgen. Ze kunnen op verschillende momenten in het ontwerpproces hun stem uitbrengen, waarmee ze tevens kans maken op een limited edition-uitgave van het winnende design.

Renault en design
Renault is toonaangevend op het gebied van design. Laurens van den Acker is wereldwijd verantwoordelijk voor het ontwerp van alle nieuwe Renault, Dacia en Samsung modellen. Over de rol van design vertelt hij de jonge ontwerpers: “Als designer heb je de taak om de wereld een beetje mooier te maken, maar zorg er wel voor dat je een beauty met een brain ontwerpt zodat jouw ontwerp ook efficiënt en voor een breed publiek bereikbaar is.” Van den Acker’s nieuwe designstrategie is geïnspireerd op de verschillende fasen van een mensenleven. Alle studiemodellen staan voor zo’n levensfase, bijvoorbeeld de eerste verliefdheid en uiteindelijk wijsheid.

Over Laurens van den Acker
Laurens van den Acker (5 september 1965) studeerde aan de Technische Universiteit in Delft. Sinds 2009 is hij Senior Vice President of Corporate Design en maakt hij deel uit van het management van Renault.

Bekijk de video: http://youtu.be/lO-5ZHdavhk

over Renault Group