Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Wereldprimeur: Groupe Renault start op grote schaal test met bidirectioneel laden van elektrische voertuigen

Groupe Renault, Europees marktleider op het gebied van elektrische voertuigen, start de eerste grootschalige proef met bidirectioneel laden. De AC-technologie heeft als bijzonderheid dat de reversible lader in de voertuigen is ingebouwd en dat er dus slechts een eenvoudige aanpassing aan de bestaande laadpunten nodig is.

Vijftien exemplaren van de Renault ZOE met bidirectionele technologie worden gedurende 2019 in Europa ingezet om samen met partners een toekomstig aanbod van omkeerbare laadstroom samen te stellen en de markt voor te bereiden. De tests gaan vandaag van start in Utrecht met een ecosysteem ontwikkeld door We Drive Solar, en op het eiland Porto Santo (in de Portugese eilandengroep Madeira) door energieleverancier Empresa de Electricidade da Madeira. Daarna zijn Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Zweden en Denemarken aan bod.

“Bidirectioneel laden is een belangrijke pijler van de intelligente elektrische ecosystemen van Groupe Renault en past perfect binnen onze doelstelling om de energietransitie te steunen en elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken. Groupe Renault heeft voor in het voertuig ingebouwde technologie gekozen om hiermee de kosten van de laadpunten te beperken en zodoende een ontwikkeling op industriële schaal mogelijk te maken. Alleen een dergelijke grootschalige toepassing kan een duidelijke positieve impact hebben op zowel de integratie van hernieuwbare energie als op de kosten voor onze klanten en het elektriciteitsnet”, dus Gilles Normand, directeur Electric Vehicle Division bij Groupe Renault.

De voordelen van bidirectioneel laden
Bij bidirectioneel laden, ook omkeerbaar laden of vehicle-to-grid genoemd, wordt het laden en ontladen van de autobatterij aangepast aan de behoeften van de gebruiker en aan de beschikbaarheid van elektriciteit in het net. De batterij wordt maximaal opgeladen als het aanbod van elektriciteit groter is dan de vraag, vooral tijdens pieken in de productie van hernieuwbare energie. De voertuigen kunnen ook elektriciteit aan het elektriciteitsnet terug leveren als er pieken in het verbruik zijn. De elektrische voertuigen kunnen op deze manier als tijdelijke opslag van energie dienen en zo een belangrijke stimulans zijn voor de ontwikkeling van hernieuwbare energie. Op deze manier kan het elektriciteitsnet optimaal van de lokale productie van hernieuwbare energie profiteren en worden de kosten van de infrastructuur gereduceerd. Klanten profiteren op hun beurt van goedkopere en groenere energie. Bovendien hebben zij financieel voordeel doordat zij energie aan het elektriciteitsnet leveren.

Toekomstig aanbod van bidirectioneel laden voorbereiden
Bidirectioneel laden zal in zeven landen in verschillende projecten worden getest (elektrische ecosystemen of mobiliteitsdiensten) in samenwerking met verschillende partners, om het toekomstige aanbod van Groupe Renault voor te bereiden. Het doel is tweevoudig: de haalbaarheid op grote schaal bepalen en de mogelijke voordelen kwantificeren. De tests maken het mogelijk om:

  • De technische en economische voordelen van het systeem in het voertuig te implementeren
  • De concrete waarde aan te tonen van de diensten die aan het lokale en nationale elektriciteitsnet worden geboden, zoals het gebruik van zonne- en windenergie bevorderen, de frequentie of spanning op het netwerk controleren en de kosten van de infrastructuur beperken.
  • Aan een regelgevend kader te werken voor een opslagsysteem voor mobiele energie, de mogelijke remmende factoren op te sporen en concrete oplossingen voor te stellen.
  • Algemene normen tot stand te brengen, wat een voorwaarde is voor de toepassing op grote schaal.

English version

over Renault Group