Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Wereldwijde commerciële resultaten eerste semester 2021

Persbericht
  • De wereldwijde verkoop van Renault Group steeg in het eerste semester van 2021 met 18,7% ten opzichte van 2020.
  • Renault Group bevestigt de voortzetting van een commercieel beleid dat de groei van rendabele volumes bevordert.
  • Het merk Renault laat een groei van 18,5% optekenen. Het E-TECH-gamma is een groot succes en vertegenwoordigt een op de vier van de registraties van personenauto’s van het merk Renault.
  • Het merk Dacia laat een groei van 24,5% optekenen dankzij de vernieuwing van het gamma met o.a. Nieuwe Sandero.
  • Het merk LADA zag zijn verkoop stijgen met 41,1% wereldwijd en met 51% in Rusland. Zo verstevigde het zijn eerste plaats met een marktaandeel van 23%, het beste resultaat van de afgelopen tien jaar.
  • Eind juni 2021 was het orderboek van Renault Group in Europa goed voor 2,5 maanden verkoop, ondersteund door de aantrekkelijkheid van het Renault E-TECH-aanbod, de bedrijfsvoertuigen, Nieuwe Dacia Sandero en 100% elektrische Dacia Spring.
  • Renault Group ligt op schema om in 2021 zijn CAFE-doelstellingen te bereiken.

In een context die nog steeds wordt verstoord door de COVID-19-pandemie verkocht Renault Group 1.422.600 voertuigen in het eerste semester van 2021, een stijging van 18,7% ten opzichte van 2020, maar een daling van 24,2% ten opzichte van het eerste semester van 2019.

Renault Group heeft dit semester een commercieel beleid voortgezet dat de groei van rendabele volumes in zijn verschillende markten bevordert.

Het merk Renault

Het merk Renault verkocht wereldwijd 901.500 voertuigen, een stijging met 18,5% ten opzichte van het eerste semester van 2020. De groei trekt weer aan in alle belangrijkste landen. Het aandeel in Europa bedraagt 59%.

In Europa verkocht het merk Renault 532.161 voertuigen (+13,2%), goed voor een marktaandeel van 7%. Deze prestatie wordt ondersteund door de sterke groei van de verkoop van elektrische en geëlektrificeerde E-TECH-personenauto’s (91.869 voertuigen, ofwel +149%). Met bijna 20.000 bestellingen in de eerste drie maanden van zijn commercialisering betekent Arkana bovendien een geslaagde terugkeer in het C-segment. Op een bedrijfsvoertuigenmarkt die met 42,3% groeide, vergrootte Renault Group zijn marktaandeel met 0,4 punten tot 14,4%.

In de belangrijkste landen buiten Europa groeit het merk Renault weer dankzij geslaagde lanceringen: Kiger in India (+86,6%), Duster in Rusland (+36%) en Latijns-Amerika, waaronder Brazilië dat met 15,9% groeit.

De merken Dacia en Lada

Het merk Dacia verkocht 262.814 voertuigen (+24,5%) dankzij het succes van Nieuwe Sandero. De betaalbare 100% elektrische auto Dacia Spring begint sterk met al meer dan 15.000 orders die in het najaar geleverd zullen worden. Dacia zet de vernieuwing van zijn volledige gamma voort: na Nieuwe Sandero en Logan eind 2020 werd Nieuwe Duster in juni 2021 onthuld. In september zal het merk op de IAA Mobility in München zijn geheel nieuwe, veelzijdige gezinsauto met 7 zitplaatsen introduceren.

Het merk LADA verkocht in Rusland 200.219 voertuigen (+51%) en verstevigt zijn eerste plaats met een marktaandeel van 23%, het beste resultaat van de voorbije tien jaar. Vier LADA-modellen staan in de top 10 van de verkoop in Rusland: Granta staat op de eerste plaats (72.287 voertuigen) en Vesta op de tweede plaats (57.031 voertuigen). NIVA omvat het nieuwe model Travel en de nieuwe Largus die in maart werd gelanceerd.

over Renault Group