Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Renault Drive the Change STRATEGISCH PLAN

Renault behaalt doelstelling free cash-flow en richt zich op versnellen groei

Persbericht

‘De strategie die in de eerste fase van ons plan Drive the Change is bepaald, heeft zijn vruchten afgeworpen. De Renault Groep beschikt nu over alle noodzakelijke middelen voor een ambitieuze en realistische tweede fase’, aldus Carlos Ghosn, CEO van Renault.

Bereikte resultaten 2011-2013

Verkoopsucces van nieuwe Renault- en Dacia-modellen

De vernieuwing van het Renault-gamma is succesvol van start gegaan: de nieuwe Renault Clio is nummer 1 in Frankrijk en nummer 3 in Europa. De Renault Captur is de meest verkochte crossover in Frankrijk en nummer 1 in zijn segment in Europa. Als pionier op het gebied van Zero Emission-mobiliteit heeft Renault zijn belofte waargemaakt een volledig gamma elektrische auto’s op de markt gebracht.

Een beter verdeelde geografische mix

Op internationaal niveau heeft de Groep zijn aandeel op de belangrijkste markten vergroot. Het verkoopvolume buiten Europa is gestegen van 38 % in 2010 naar meer dan 50 % in 2013. Brazilië en Rusland zijn respectievelijk de tweede en derde markt van de Groep geworden. De unieke positionering van het Dacia-gamma werpt zijn vruchten af, zoals het succes van de Dacia Duster, de meest verkochte auto van de Groep in 2013, illustreert.

Actieplan 2014-2016

Een gestage vernieuwing en uitbreiding van het productengamma

De Renault Groep versnelt de vernieuwing en uitbreiding van zijn gamma. Dit begint in het najaar van 2014 met de nieuwe Renault Twingo en de nieuwe Renault Trafic, vervolgens met de vervangers van de Renault Espace, een nieuwe auto in het D-segment en de vervangers van de Renault Mégane en Scénic. Deze auto’s worden gebouwd op het gemeenschappelijke Alliantie-platform bestemd voor drie miljoen auto’s in het C- en D-segment.

Tegelijkertijd vergroot de Groep zijn marktdekking met een volledig gamma crossovers, een nieuw instapmodel (A-entry) voor India en Zuid-Amerika en nieuwe pick-up bedrijfsauto’s voor de opkomende markten.

Internationale uitbreiding en vernieuwde ambitie in Europa

Na een geslaagde eerste fase streeft de Groep naar een marktaandeel van meer dan 8 % in Brazilië en Rusland en van 5 % in India. China krijgt de komende jaren prioriteit met de vestiging van een nieuwe fabriek in Wuhan, die een initiële capaciteit heeft van 150.000 auto’s per jaar en crossover-modellen voor het C-  en D-segment zal produceren.

In Europa wil Renault zijn plaats als tweede volumemerk herwinnen met behulp van een vernieuwd gamma dat gebruiksvriendelijk, connected en milieuvriendelijk is. Tegelijkertijd moet het merk Dacia zijn plaats als leider in zijn klasse versterken.

Een versterking van competitiviteit

De Renault Groep richt zich op de effecten van schaalvergroting en de verbeterde competitiviteit die voortvloeit uit de gedeelde platforms van de Alliantie Renault-Nissan en CMF-modules (Common Module Family). Op de Alliantie-platforms wordt meer dan 80 % van de nieuwe modellen gebaseerd.

Een sterkere concentratie van bevoorrading op korte afstand van de fabriek en een beter gebruik van de industriële capaciteiten sluiten aan op de manufacturing strategie van de onderneming.

Tegelijkertijd zal De Groep winst boeken uit competitiviteitsplannen die in Frankrijk en Spanje zijn ondertekend en ook door middel van fabricage voor partners.

Uiteindelijk moet de Groep in totaal 100 % van de productiecapaciteit in Europa bereiken (berekend op basis van twee shifts per dag).

Krachtenbundeling met de Alliantie

Een nog nauwere samenwerking op niveau van de Alliantie moet de rentabiliteit van de Renault Groep verhogen. De synergieprojecten op het gebied van inkoop, engineering, productie en logistiek, alsmede human resources moeten eind 2016 minstens 4,3 miljard euro opleveren.

Beheersing van de investeringen

Deze strategie, die in het kader van de Alliantie en partners is uitgevoerd, maakt de ontwikkeling van meer projecten mogelijk, terwijl de R&D-kosten onder de grens van 9 % van de omzet worden gehouden.

Twee doelstellingen na het uitvoeren van het actieplan:

De Renault Groep richt zich aan het einde van het plan1 op:

  • een omzet van 50 miljard2 euro met de verkoop van auto’s en onderdelen en services en de verkoop aan partners.
  • een operationele marge van meer dan 5 % van de omzet, met elk jaar een positieve free cash-flow (langdurige rentabiliteitsdoelstelling).

1 Gemeten in  2017, eerste jaar met volledig resultaat van het plan. Zonder consolidatie van AVTOVAZ
2 Op basis van de veronderstellingen voor de wisselkoersen van het bankakkoord begin 2014.

downloads

over Renault Group