Renault van start met Z.E. verkoop elektrisch, dat hebben we immers beloofd!
SCHIPHOL-RIJK – Frankfurt 2009. Renault presenteert vier elektrische concept cars en belooft er zoveel mogelijk op de markt te brengen vanaf begin 2012. Vanaf dat moment communiceert Renault regelmatig over haar ambitieuze en voor de automarkt unieke project: overheden gaan participeren, er worden internationale samenwerkingsverbanden gesloten, batterijen worden uitvoerig getest op veiligheid…
De elektrische auto is het vlaggenschip van het Renault eco2-milieubeleid dat zich richt op een aanbod milieuvriendelijkere producten en services die voor iedereen betaalbaar zijn. De Renault Groep streeft in het beleidsplan ‘Renault 2016 – Drive The Change’ naar het met 10 % terugdringen van de CO2-uitstoot tussen nu en 2013 en nog eens met 10 % tussen 2013 en 2016, via:
• enerzijds de introductie van nieuwe technieken voor verbrandingsmotoren en versnellingsbakken
• en anderzijds gewoon keihard werken aan het 100% elektrische gamma
Renault schat dat tegen 2020 10% van de wereldmarkt elektrisch zal zijn. De Renault-Nissan Alliantie wil hierin een belangrijke rol spelen en wil tegen 2016 1,5 miljoen elektrische auto’s van Renault en Nissan op de weg hebben. De Alliantie investeert daartoe 4 miljard euro in het Zero Emission programma en een team van maar liefst 2000 mensen (1000 van Renault en 1000 van Nissan) werkt permanent aan de verdere ontwikkeling van de elektrische auto.