Renault Group realiseert year-to-date omzetgroei van 21% dankzij krachtig commercieel beleid en productoffensief in Europa
- Eerste negen maanden van 2023
- Groepsomzet € 37,4 miljard, +21,1% versus dezelfde periode in 20221, +25,3% bij constante wisselkoersen2
- Auto-inkomsten van € 34,2 miljard, +20,1% versus dezelfde periode in 20221, +24,2% bij constante wisselkoersen2
- Groepsregistraties stegen met 10,9% wereldwijd en met 21,3% in Europa
- Q3 2023
- Groepsomzet € 10,5 miljard, +7,6% versus Q3 20221, +13,8% bij constante wisselkoersen2
- Auto-omzet € 9,4 miljard, +5,0% versus Q3 20221, +11,3% bij constante wisselkoersen2
- Groepsregistraties stegen met 6,1% wereldwijd en met 15,3% in Europa
- Aanhoudend sterk prijseffect van 7,5 punten gedurende het kwartaal
- Gezonde orderportefeuille in Europa met eind september voor 2,5 maanden ‘forward sales’
- Prognose 2023
- Een operationele marge van de Renault Group tussen 7% en 8%
- Een vrije kasstroom groter dan of gelijk aan € 2,5 miljard
Renault Group heeft goede bedrijfsresultaten behaald in zowel de eerste negen maanden van 2023 als in het derde kwartaal (Q3). In de eerste negen maanden van 2023 realiseerde Renault Group – ondanks de uitdagende marktomstandigheden – wereldwijd een toename van het aantal registraties met 10,9% en in Europa zelfs met 21,3%. Het concern registreerde in Q3 2023 in totaal 511.000 voertuigen, een stijging van 6,1% ten opzichte van Q3 2022. In Europa steeg de omzet met 15,3%. Renault Group verwacht in de tweede helft van 2023 een operationele marge die hoger is dan die in het eerste halfjaar, namelijk 7,6%.
Thierry Piéton, Chief Financial Officer van Renault Group, zegt: “Renault Group heeft in het derde kwartaal opnieuw sterke prestaties neergezet, waarbij de totale omzet steeg met 13,8% bij constante wisselkoersen. We zijn het laatste kwartaal met vertrouwen ingegaan en bevestigen de verbetering van onze winstgevendheid in de tweede helft van het jaar en daarna, dankzij ons productoffensief, samen met de voordelen van ons kostenbesparingsprogramma en ons gedisciplineerde commerciële beleid gericht op waarde.
In de tussentijd gaan we snel vooruit met al onze Revolution-projecten en dit kwartaal was zeer actief. We hebben Horse officieel gelanceerd en de joint venture-overeenkomst met Geely ondertekend. De carve-out van Ampere vindt in november plaats. De strategie ervan presenteren we in detail tijdens de Capital Markets Day op 15 november. We hebben ook samen met Volvo Group en CMA CGM het Flexis Project aangekondigd, een echte game changer om de uitdagingen van het elektrificeren van lichte bedrijfsvoertuigen in de stedelijke logistieke sector aan te pakken. We bouwen geleidelijk aan ons autobedrijf van de volgende generatie.
Tot slot bevestigen wij – na de ondertekening van de definitieve alliantieovereenkomsten in juli – dat de voltooiing van de geplande transactie tegen het einde van het jaar wordt verwacht. Dit creëert extra waarde via gemeenschappelijke operationele projecten en geeft de Renault Group de kans om een deel van zijn kapitaal optimaal toe te wijzen.”
- Revolution projecten – de laatste ontwikkelingen
- Horse (gespecialiseerde entiteit voor geavanceerde ICE- en hybride aandrijflijnen met lage emissie):
- Carve-out van kracht vanaf 1 juli 2023.
- Ondertekening van een bindende JV-overeenkomst op 11 juli 2023 met Geely, waardoor de deconsolidatie van Horse en de start van de nieuwe JV bij de sluiting mogelijk wordt.
- Lopende gesprekken met Aramco.
- Ampere
- Carve-out van kracht vanaf november 2023.
- Capital Market Day op 15 november 2023.
- Wachtend op het beste moment voor een beursintroductie, hoogstwaarschijnlijk in de eerste helft van 2024.
- Flexis project
- Bindende overeenkomsten ondertekend door Renault Group en Volvo Group om een nieuw bedrijf te lanceren (initiële aandelenbelangen van 50-50) dat gaat pionieren en leiding geven aan de Europese e-LCV-markt met een geheel nieuwe generatie volledig elektrische bestelwagens.
- CMA CGM Group zou zich bij het nieuwe bedrijf aansluiten.
- Verwachte afronding van het nieuwe bedrijf begin 2024.
- Alliantie
- Definitieve overeenkomsten getekend in juli 2023.
- Afronding van de transactie verwacht in het vierde kwartaal, zoals gepland.
- Na afronding is Renault Group in staat om de 28,4% van de Nissan-aandelen die aan een trust zijn overgedragen, te gelde te maken.
- Horse (gespecialiseerde entiteit voor geavanceerde ICE- en hybride aandrijflijnen met lage emissie):
Commerciële resultaten: hoogtepunten derde kwartaal
- De wereldwijde verkoop van het merk Renault bereikte bijna 357.000 eenheden, een stijging van 11,0% ten opzichte van Q3 2022. In Europa verhoogde het merk Renault zijn verkoop met 24,8% tot 223.000 exemplaren.
- In de eerste negen maanden van 2023 verstevigt het merk Renault zijn positie als het tweede best verkochte automerk in Europa, een stijging van 22,2% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Het merk bevestigt zijn leiderschap op de Franse markt, zowel op de personenautomarkt als op de LCV-markt.
- Renault blijft het beter doen op de LCV-markt met een wereldwijde groei van 21% en in Europa een stijging van 25,5% in de eerste negen maanden van 2023. Renault is de Europese leider op de markt voor bedrijfswagens.
- Dacia verkocht wereldwijd 494.000 exemplaren, een stijging van 16,7% in de eerste negen maanden van 2023. In Q3 2023 verkocht Dacia wereldwijd 148.000 exemplaren, een stijging van 2,4% ten opzichte van Q3 2022.
- De vier topmodellen van de Dacia boekten een stijging van de omzet gedurende de eerste 9 maanden van 2023: Spring +40,6%, Sandero +18,3%, Duster +4,1% en Jogger +76,1%.
- In het retailkanaal handhaaft Dacia zijn tweede plaats op het Europese podium3 tot nu toe.
- Alpine realiseerde in het derde kwartaal van 2023 meer dan 1.000 verkopen, een stijging van 31% ten opzichte van Q3 2022.
Aanhoudend hoog prijseffect van 7,5 punten gedurende het kwartaal:
- Liefst 64% van de omzet van Renault Group vindt plaats via het retailkanaal in de vijf belangrijkste markten van het concern in Europa4.
- De verkoop van personenauto’s van het merk Renault in het C-segment en daarboven in Europa steeg in Q3 2023 met 27% ten opzichte van Q3 2022.
- Renault Megane E-TECH Electric boekte in Q3 2023 in totaal 11.500 verkopen. In de eerste negen maanden betrof 70% van de verkopen versies met hoge uitrusting en liefst 80% had de krachtigste motor. Het model vertegenwoordigde 2,2% van de BEV-markt in Europa.
- Renault Austral boekte in Q3 2023 bijna 21.000 verkopen. In de eerste negen maanden bestond 65% van de verkopen uit hybrideversies en 60% uit versies met een hogere uitrusting.
- Renault Espace, gelanceerd in juni 2023, heeft het aanbod uitgebreid, resulterend in bijna 2.400 verkopen. Het model betreedt geleidelijk nieuwe markten.
Renault Group zet zijn elektrificatie-offensief voort:
- Het merk Renault boekte in Q3 2023 een volumestijging van 22% in de verkoop van geëlektrificeerde personenwagens5 ten opzichte van Q3 2022, goed voor 43% van de verkoop van personenauto’s van het merk in Europa.
- Volledig elektrische voertuigen vertegenwoordigden in Q3 2023 in totaal 11% van de verkoop van personenauto’s van het merk in Europa.
- Dit momentum zal verder worden ondersteund door de Espace E-Tech Hybrid en de komst van nieuwe Clio met E-Tech Hybrid aandrijflijn die de kern van zijn gamma vormt.
- Vanaf 2024 breidt Renault het aanbod van elektrische modellen verder uit met de Scenic E-Tech en Renault 5.
- De Dacia Jogger Hybrid 140 vertegenwoordigt 1 op de 4 Jogger-bestellingen. De Jogger is een belangrijk product om nieuwe klanten aan te trekken en de hybrideversie ondersteunt de soepele elektrificatiestrategie van Dacia.
- Dacia Spring (100% elektrisch) boekte in Q3 2023 bijna 16.000 verkopen in Europa. Hij stond, als de meest betaalbare BEV op de markt, opnieuw op het podium van elektrische retailvoertuigen in Europa.
OMZET DERDE KWARTAAL
De groepsomzet voor Q3 2023 bedroeg € 10,5 miljard, een stijging van 7,6% ten opzichte van Q3 2022. Bij constante wisselkoersen6 steeg de groepsomzet met 13,8%.
De omzet uit de automobielsector bedroeg € 9,4 miljard, een stijging van 5,0% ten opzichte van Q3 2022, of +11,3% bij constante wisselkoersen. Het negatieve wisselkoerseffect van -6,3 punten houdt vooral verband met de devaluatie van de Argentijnse peso en in mindere mate met de Turkse lira.
De overige variaties worden als volgt verklaard:
- Een volume-effect van -1,6 punten. De groei van 6% in het aantal registraties werd gecompenseerd door een hogere voorraadafbouw in het netwerk van onafhankelijke dealers in Q3 2023 ten opzichte van Q3 2022 en door een terugkeer naar normale seizoensontwikkelingen.
- Een geografische mix van +3,1 punten, profiterend van een hogere mix van Europese verkopen.
- Een nog steeds sterk prijseffect van +7,5 punten, als weerspiegeling van de voortzetting van het commerciële beleid gericht op waarde, prijsverhogingen om het valuta-effect te compenseren, samen met een optimalisatie van commerciële kortingen.
- Een gematigd productmixeffect (-0,4 punten), voornamelijk als gevolg van een zeer sterk einde van de levensduur van Clio fase 1 met een lagere omzet per eenheid dan het gemiddelde van de Renault Group en minder Megane E-tech-orders dit kwartaal in lijn met voorraadafbouw, die de positieve impact van Austral en Espace compenseerde.
- Een positieve impact van de verkoop aan partners van +2,9 punten, voornamelijk ondersteund door een dynamische LCV-markt die de verkoop aan Nissan, Renault Trucks en Mercedes-Benz stimuleert, evenals door de productie van de ASX voor Mitsubishi Motors.
- Een ‘overig’-effect van -0,2 punten. De daling van de omzetbijdrage van het Renault Retail Group-netwerk als gevolg van de verkoop van vestigingen werd gedeeltelijk gecompenseerd door de prestaties van onderdelen en diensten.
Mobility Services droeg € 11 miljoen bij aan de omzet in Q3 2023, vergeleken met € 9 miljoen in Q3 2022.
Mobilize Financial Services boekte in Q3 2023 een omzet van € 1.102 miljoen, een stijging van 36,4% ten opzichte van Q3 2022 als gevolg van hogere rentetarieven en de toename van nieuwe contracten in combinatie met een hoger gemiddeld gefinancierd bedrag per voertuig.
Het gemiddeld presterende vermogen (€ 52,1 miljard) is met 15,6% gestegen ten opzichte van Q3 2022. Dit wordt ondersteund door de herbevoorrading van voertuigen bij de dealers en door een stijging van 15,9% in nieuwe financieringen voor de detailhandel.
Op 30 september 2023 daalden de totale voorraden (inclusief het onafhankelijke netwerk) tot 542.000 voertuigen met:
- Groepsvoorraden van 226.000 voertuigen
- De voorraden van onafhankelijke dealers bedragen 316.000 voertuigen
De daling ten opzichte van de 569.000 eenheden eind juni 2023 ligt in lijn met de doelstelling om eind dit jaar onder de 500.000 voertuigen te komen.
Het voorraadniveau is in lijn met de orderboeken die eind september nog steeds gevuld zijn met 2,5 maanden ‘forward sales’.
FINANCIËLE VOORUITZICHTEN VOOR HET BOEKJAAR 2023
Renault Group bevestigt zijn financiële vooruitzichten voor het boekjaar 2023 met:
- een operationele marge van Renault Group tussen 7% en 8%
- een vrije kasstroom groter dan of gelijk aan € 2,5 miljard
Renault Group verwacht in de tweede helft van het jaar een operationele marge die hoger is dan die in het eerste halfjaar, namelijk 7,6%.
Op de volgende pagina’s inzicht in schema’s
De geconsolideerde omzet van Renault Group
De 15 belangrijkste markten van Renault Group eind september 2023
Totale verkoop van personenauto’s en lichte bedrijfswagens van Renault Group per merk
1 De cijfers van 2022 omvatten herzieningen als gevolg van de eerste toepassing van IFRS 17 ‘Verzekeringscontracten’.
2 Om de variatie in de geconsolideerde omzet bij constante wisselkoersen te analyseren, herberekent Renault Group de omzet voor de huidige periode door de gemiddelde wisselkoersen van de voorgaande periode toe te passen.
3 Particuliere retailvoertuigen in Europa = Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Zweden, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk.
4 Personenauto’s in Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Verenigd Koninkrijk.
5 Inclusief EV, Hybride (HEV) en Plug-In Hybride (PHEV), exclusief Mild-Hybrid (MHEV).
6 Om de verandering in de geconsolideerde omzet bij constante wisselkoersen te analyseren, herberekent Renault Group de omzet voor het lopende boekjaar door de gemiddelde wisselkoersen van de voorgaande periode toe te passen.