Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Renault pakt uit op Roland-Garros 2023

Persbericht   Renault

Renault werd in 2022 premium partner van het ‘French Open’ tennistoernooi op Roland-Garros in Parijs. De editie van dit jaar, die plaatsvindt van 22 mei tot en met 11 juni 2023, wordt gekenmerkt door de stijl en het logo van Renault. Het Renault logo is bijvoorbeeld te zien op het net van de vijf belangrijkste banen van Roland-Garros: de banen Philippe-Chatrier, Suzanne-Lenglen, Simonne-Mathieu en 7 en 14. Het partnerschap is per 2023 uitgebreid met nieuwe initiatieven en is een perfecte gelegenheid voor zowel Roland-Garros als Renault om hun gedeelde ambitie om Frankrijk te promoten in de praktijk te brengen.

RENAULT 5 PROTOTYPE VIERT ROLAND GARROS

De Renault 5 Prototype trok in 2021 al de aandacht met onder meer zijn gele carrosseriekleur. De auto zal dat opnieuw doen tijdens het tennistoernooi op Roland-Garros. In het kader van het partnerschap van Renault en het zogenoemde ‘French Open’ is de voorloper van de elektrische stadsauto deze keer voorzien van een nieuwe, zijdeglans metallic witte kleur.

Het retro-futuristische prototype bevat visuele eerbewijzen aan het Roland-Garros-tenniscomplex, zoals het Sint Andreaskruis op de grilles in de flanken en het van achteren verlichte Roland-Garros-logo dat de ereplaats inneemt waar voorheen het iconische nummer 5 stond. Voor een vleugje casual-chique elegantie zijn de raamlijsten uitgevoerd in zijdemat chroom en de wielen in geanodiseerd blauw. De nieuwe versie van de Renault 5 Prototype is een speciale French Open-uitvoering die een idee geeft van de productieversie die Renault in 2024 onthult.

Elektrisch wagenpark voor organisatie tennistoernooi

Renault stelt 185 auto’s beschikbaar aan de organisatie van het Roland-Garros-toernooi. Het wagenpark bestaat uit onder meer negentig exemplaren van de Megane E-Tech electric, dertig exemplaren van de Austral E-Tech full hybrid en twintig exemplaren van de nieuwe Espace E-Tech full hybrid.

En om ook de dertigste verjaardag van de Twingo – die generaties klanten aantrok met zijn grappige design en kleuren – te vieren, zijn er ook drie klassieke Twingo modellen aanwezig, allen voorzien van een 100% elektrische aandrijflijn. Die heeft Renault ontwikkeld in samenwerking met specialist R-FIT. Met de onderstaande elektrische klassieke Twingo modellen worden fans en gasten naar het tenniscomplex vervoerd.

  • Twingo Gangsta Crew: rechtstreeks geïnspireerd door de West Coast-subcultuur en hiphop. Deze omgebouwde Twingo is een eigenzinnig eerbetoon aan een onconventionele trend uit de jaren 90: Californische lowriders.
  • Twingo Top Model: deze omgebouwde Twingo voert terug naar de catwalks van de jaren 90, met een knipoog naar de podia en clubs van destijds.
  • Twingo Y2K: geïnspireerd op de boyband-cultuur van rond de millenniumwisseling – deze Twingo is daar helemaal op afgestemd.

Bezoekers kunnen het laatste stukje van de reis naar het tennistoernooi duurzaam afleggen met de Renault Green Line. Dankzij de gratis autodeelservice Zity van Mobilize kunnen fans die naar Roland-Garros komen, hun eigen auto parkeren op een van de vijf parkeerterreinen van Zity in de buurt van het tenniscomplex en per deelauto naar het stadion rijden.

DE AMBASSADEURS VAN RENAULT ZIJN OOK BETROKKEN

Roland-Garros is een belangrijk evenement in de internationale sportwereld. Tijdens dit tennistoernooi, het enige Grand Slam-toernooi op gravel, kijken fans van over de hele wereld naar wat er allemaal gebeurt op de tennisbanen in Porte d’Auteuil in Parijs.

In dit tweede jaar van het partnerschap toont Renault zijn toewijding met een nieuwe film. De originele soundtrack van ‘It’s the Most Wonderful Time of the Year’ is te horen, wat de opwinding en het plezier aangeeft rond de start van het tennistoernooi. Gravel valt als sneeuw uit de lucht en bedekt straten en steden van de wereld. Amateur- en proftennissers uit Europa, Azië, Latijns-Amerika en waar dan ook ter wereld vieren de start van Roland-Garros. En de tennisambassadeurs van Renault – Diede de Groot, Félix Auger-Aliassime and Luca Van Assche – spelen letterlijk en figuurlijk mee in de film om het tennistoernooi te vieren. Bekijk hier de film.

GIVE ME 5: ‘LET OP’ HET GOEDE DOEL

Give Me 5 is het MVO-initiatief van Renault dat zich richt op het helpen van jongeren in probleemwijken. In het kader hiervan organiseert Renault ook dit jaar de ‘Let Challenge’ tijdens het ‘French Open’. Telkens als een bal met de service de bovenkant van het net raakt voordat die aan de andere kant op de grond terechtkomt en zo voor een ‘let’ zorgt, doneert Renault € 100 aan het MVO-initiatief. Tijdens Roland-Garros van 2022 werd zo € 161.400 bij elkaar gespeeld en Renault verhoogde dat bedrag naar € 235.000 – waarmee drie tennisbanen zijn aangelegd, in Lyon, in Marseille en in Grigny.

Na de start van het Give Me 5-project in deze steden, en dankzij de betrokkenheid van de drie tennisambassadeurs van Renault, is het doel voor dit jaar om het project in Frankrijk verder uit te breiden via de samenwerking met Luca Van Assche en de stichting Fête le Mur die zich inzet voor inclusiviteit in de sport. Het project is ook in andere landen uitgerold: in Togo met Félix Auger-Aliassime, in Nederland met Diede de Groot, in Argentinië met Gabriela Sabatini en ook in Brazilië.

Het Give Me 5-project is niet alleen bedoeld om tennis toegankelijker te maken – het zet zich ook in voor de toegankelijkheid van muziek- en judolessen voor jongeren in probleemwijken.

Arnaud Belloni, Head of Global Marketing voor Renault Brand: “We zijn blij en trots dat we ons partnerschap met Roland-Garros hebben versterkt: 75% van het wagenpark dat we aan de toernooi-organisatie beschikbaar stellen, is elektrisch aangedreven. Het Renault logo is te zien op de netten op de tennisbanen en we promoten ons project Give Me 5 in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) met de steun van onze ambassadeurs. Het publiek krijgt de Roland-Garros-uitvoering van de Renault 5 Prototype te zien, evenals de 4EVER Trophy en de nieuwe Espace E-Tech full hybrid. Dit alles demonstreert hoe snel Renault zichzelf vernieuwt.”

HET PUBLIEK KRIJGT DRIE NIEUWE MODELLEN VOOR HET EERST TE ZIEN

Renault heeft tijdens het gehele toernooi een stand in het complex van Roland-Garros. Daar kunnen bezoekers zowel twee showauto’s bewonderen – de Roland-Garros Renault 5 Prototype en de 4EVER Trophy – als de nieuwe Espace E-Tech full hybrid.

De Roland-Garros Renault 5 Prototype: deze showauto is de voorloper van de Roland-Garros-uitvoering van de productieversie van de elektrische Renault 5 en is voor het eerst te zien tijdens het tennistoernooi van Roland-Garros in Parijs.

De 4EVER Trophy in de kleuren van de Renault 4L uit 1962: de 4EVER Trophy heeft een nieuwe look in de kleur Bleu Île-de-France, de kleur die voor het eerst te zien was op de Renault 4L in 1962. De 4EVER Trophy is tijdens Roland-Garros voor het eerst in zijn nieuwe kleur te zien voor het publiek. Het verfijnde, hightech design van de auto bevat ook fluorescerend gele accenten op de spanbanden van imperiaal, de bumpers, de schokdempers en het logo op de wielen. Deze opvallende knipoog naar de tennisballen van Roland-Garros onderstreept het avontuurlijke karakter van de showauto en verwijst ook naar het karakter van de originele 4L. Lees hier het persbericht over de Renault-4EVER Trophy.

De nieuwe Espace E-Tech full hybrid: de essentie van de Espace, voor een nieuwe generatie. De nieuwe grote SUV van Renault is leverbaar als 5- en als 7-zitter en wordt aangedreven door een hybride 200 pk (147 kW) sterke E-Tech-krachtbron. De auto is gedurende de volledige drie weken van het tennistoernooi te zien op de Renault-stand.

Over Renault