MOBILIZE nieuws – april 2021
DIRECTIECOMITÉ VAN MOBILIZE
Mobilize krijgt een specifiek directiecomité onder leiding van Clotilde Delbos, algemeen directeur van Mobilize. In Nederland werd deze maand Albert Trapman als Directeur Mobilize aangesteld.
Voor de volledige samenstelling van het Directiecomité op hoofdkantoorniveau van MOBILIZE kunt u hier terecht.
INTERVIEW MET CLOTILDE DELBOS, ALGEMEEN DIRECTEUR VAN MOBILIZE
“Met Mobilize bereiden we de toekomst van Renault voor”
Welke rol speelt het merk Mobilize in de strategie van Groupe Renault?
De autosector is volop in beweging. De gewoonten van automobilisten evolueren: steeds meer mensen kiezen ervoor om geen eigenaar te zijn van hun voertuig, aangezien de kosten – zeker in grote steden – hoog kunnen oplopen in verhouding tot hun gebruik. In bepaalde omstandigheden is het dan ook verstandiger om een rit te betalen in plaats van het dagelijkse beheer van een auto te bekostigen! Bovendien weten we dat een nieuw voertuig na drie jaar de helft van zijn waarde heeft verloren. Met Mobilize willen we die veranderingen ondersteunen door flexibele mobiliteitsaanbiedingen uit te werken die complementair zijn met het bezit van een individuele auto.
De verandering in de automobielsector is ons speelterrein. Dat is een mooie groeikans. Als we ze niet aannemen, doen anderen dat in onze plaats. En aangezien mobiliteit al meer dan 120 jaar ons vak is, hebben we onze sporen reeds verdiend.
Op welke troeven kan Mobilize steunen?
Bij de presentatie van het strategische plan Renaulution hebben we aangegeven dat we tegen 2030 20% van de omzet van Groupe Renault willen realiseren. Dat is onze doelstelling en we hebben er alle vertrouwen in dat we die zullen bereiken, want we vertrekken niet van een wit blad papier.
We behoren tot een autogroep die gedreven wordt door innovatie. Mobilize belichaamt de nieuwe benadering van Groupe Renault op het vlak van mobiliteit en wordt gedreven door de veranderingen in de sector.
Mobilize verenigt verscheidene initiatieven en start-ups rond mobiliteit – Zity, Renault Mobility, Karhoo, iCabbi, Glide.io en waaronder Fetch, MyWheels en WeGo in Nederland – evenals energiesystemen. Zo illustreert onze dochteronderneming Elexent als geen ander onze knowhow op het gebied van infrastructuur en laadoplossingen.
Dat geeft ons een goed inzicht in de diensten die onze klanten nodig hebben. Dat is de bestaansreden van Mobilize: diensten aanbieden die beantwoorden aan de verwachtingen van consumenten, ondernemingen, operatoren of regio’s.
Daarom denken we bij het tekenen van een voertuig zoals EZ-1 Prototype na over de totaalervaring van zijn toekomstige gebruiker. Dat noemen we ‘purpose designed vehicles’*, of het nu om personenvervoer of goederenvervoer gaat.
Mobilize is een volwaardige businesseenheid. Ze beschikt over specifieke ontwikkelings- en designteams en kan ook rekenen op andere bedrijfsmiddelen. Ook wil ik de belangrijke rol van onze dochteronderneming RCI Bank and Services benadrukken: zij zal financieringen en verzekeringen aanbieden voor onze nieuwe activiteiten.
Bovendien kunnen we terugvallen op meer dan zesduizend verkooppunten in Europa om onze diensten op efficiënte wijze te implementeren.
De RE-FACTORY van Flins zal trouwens een solide basis voor Mobilize vormen, met name voor het onderhoud van deelauto vloten en de recyclage van batterijen.
Tot slot zal dit ecosysteem van open innovatie een belangrijke troef zijn voor het merk Mobilize, dat kan steunen op de belangrijke ontwikkelingsvaardigheden die er worden verzameld.
* voertuigen ontworpen voor specifiek gebruik
Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor Mobilize?
Cultuurverandering is onze grootste uitdaging. We moeten evolueren van een voertuigfabrikant tot een dienstverlener op onze drie grote activiteitdomeinen: mobiliteit, energie en data. Dat vergt een vrij radicale mentaliteitsverandering. We moeten als een start-up denken terwijl we deel uitmaken van een grote groep. We mogen dan ook niet aarzelen om dingen te testen, zelfs als we ons vergissen want we kunnen enkel bijleren met vallen en opstaan. Bovendien zit de hele autosector in een moeilijke periode, waarin de middelen van de onderneming beperkt zijn. We moeten slim, wendbaar en ondernemend zijn.
Hoe verloopt de uitbouw van de entiteit sinds haar oprichting? Wat zijn de eerste wapenfeiten?
Mobilize bestaat intussen drie maanden. Dat lijkt misschien weinig, maar onze strategie en ons roadbook zijn duidelijk. Er is een team en we hebben onze projecten een prioriteit toegekend. Onze deelauto-activiteiten ontwikkelen zich bijzonder goed en we zullen ons binnenkort in nieuwe steden vestigen, zowel met ons Zity-aanbod, dat vandaag al meer dan 400.000 klanten telt, als met Renault Mobility, dat zich tot kleine en middelgrote steden richt, zoals Toulouse onlangs. Ik ben ook trots te kunnen aankondigen dat we binnenkort met een nieuwe sedan beginnen te testen voor taxi- en vervoersbedrijven. Het doel: het voertuig hebben dat het best past bij de diensten die we willen aanbieden.
Op het gebied van energiediensten zijn onze energieopslagactiviteiten operationeel en zullen we deze in de komende weken en maanden verder uitbreiden. In het kader van het project ‘Advanced Battery Storage’, het grootste stationaire energieopslagsysteem op basis van batterijen uit elektrische voertuigen in Europa, hebben we in Douai de eerste installaties aangesloten op het nationale elektriciteitsnet. Zo dragen deze batterijen bij tot de regulering van het net door ze op te laden wanneer de vraag naar elektriciteit laag is, en de energie weer in het net te injecteren wanneer de vraag groot is.
Een woordje om af te sluiten?
Mobilize is een geëngageerd merk. Door verder te kijken dan de auto, begeleiden we onze klanten in hun ecologische transitie met flexibele en duurzame energie- en mobiliteitsoplossingen op maat van het gebruik. We staan in de frontlinie om de toekomst van Groupe Renault voor te bereiden.
EEN INNOVATIEVE DESIGNBENADERING
Een mobiliteitservaring uittekenen om tegemoet te komen aan de mobiliteitsproblemen in stedelijke gebieden en aan de behoeften van gebruikers, steden en operatoren… Die uitdaging ging Patrick Lecharpy, Directeur design bij Mobilize, aan met zijn team.
ZOOM OP… RENAULT MOBILITY
Renault Mobility is een verhuurdienst met kantoren en selfservice van Mobilize.
Renault Mobility verhuurt een ruim gamma Renault-voertuigen (stadsauto’s, berlines, gezinsauto’s, bedrijfsvoertuigen, enz.), waaronder diverse elektrische voertuigen om in te spelen op de behoeften van particulieren en professionals.
De verhuurperioden via de kantoren variëren van één dag tot één maand. En omdat mobiliteitsbehoeften tijdelijk kunnen zijn, verhuurt Renault Mobility ook voertuigen per uur in selfservice, die 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 beschikbaar zijn. De auto reserveren, betalen en openen gebeurt dan rechtstreeks via de smartphone-app Renault MOBILITY. Voor meer gemoedsrust omvat het tarief reeds de brandstof, de verzekering en 50 kilometer rijafstand per schijf van 24 uur.
Renault Mobility breidt zijn deelauto aanbod uit naar ondernemingen, voor de zakelijke en persoonlijke ritten van hun werknemers, alsook naar vervangend vervoer voor klanten van het servicenetwerk.
Renault Mobility telt vandaag al meer dan 200.000 klanten in Europa, met een vloot van 2.300 voertuigen (+12.000 in Frankrijk via kantoren). Renault Mobility is eind 2020 uitgerold in het Nederlandse Renault dealer netwerk en komt beschikbaar in de markt in de loop van 2021.
ONZE ACTUALITEIT ROND MOBILITEIT
VASTGOEDPROJECT: PARTNERSCHAP MET XXL MARSEILLE (FRANKRIJK)
Samen met XXL Marseille, een onderneming bestaande uit Bouygues Immobilier en Linkcity (dochteronderneming voor vastgoedontwikkeling van Bouygues Construction) ondertekende Mobilize een protocolakkoord voor de implementatie van een autodeeloplossing in de nieuwe wijk ‘Les Fabriques’ in Marseille. De dienst, die gepland is voor 2023, zal door Renault Mobility worden uitgevoerd via Renault Retail Group.
De toekomstige mediterrane ecowijk ‘Les Fabriques’ is geïnspireerd op de makerbeweging en behoudt de sterke identiteit van de wijk en zijn vlooienmarkt voor een aantrekkelijkere, creatieve en gemengde toegang tot de stad. Het project versterkt de historische ziel van de wijk met de huidige innovatie-uitdagingen gericht op de gebruikers, het milieu en de smart city. De eerste woningen van deze nieuwe wijk worden in 2023 opgeleverd.
ONZE ACTUALITEIT ROND ENERGIE
BATTERIJEN VAN ELEKTRISCHE AUTO’S TEN DIENSTE VAN HET NATIONALE ELEKTRICITEITSNET
In deze periode van energietransitie is energieopslag cruciaal om het aandeel hernieuwbare energie in de energiemix te verhogen. Om een antwoord te bieden op die uitdaging lanceerde Groupe Renault het project ‘Advanced Battery Storage’ (ABS), het grootste stationaire energieopslagsysteem dat batterijen uit elektrische auto’s gebruikt, bestemd voor Frankrijk en Duitsland. Dit systeem – dat vandaag deel uitmaakt van het ecosysteem Mobilize – wil op termijn een capaciteit van 70 MWh bereiken.
De ABS-installatie in Elverlingsen (Duitsland) wordt de komende dagen aangesloten op het Duitse elektriciteitsnet van Amprion. De Duitse vestiging gebruikt nieuwe batterijen van Renault ZOE die later in naverkoop zullen worden aangeboden. De installatie zal een capaciteit van 2,9 MWh vertegenwoordigen.
Na de vestiging van de Renault-fabriek Georges Besse in Douai (Frankrijk) is dit al de tweede vestiging die op een nationaal elektriciteitsnet wordt aangesloten. De Franse vestiging had eind 2020 de eerste ABS-installatie met batterijen van Renault ZOE in containers met een totale capaciteit van 4,7 MWh. Er worden twee batterijtypes gebruikt: ‘second life’-batterijen en nieuwe batterijen. De installatie is sinds 25 januari 2021 aangesloten op het nationale elektriciteitsnet RTE (Réseau de Transport d’Electricité) en dient sindsdien om het verschil tussen energieproductie en -verbruik in het elektriciteitsnet in real time te regelen.
OVER MOBILIZE
Mobilize beheert mobiliteits-, energie- en datadiensten. Het maakt deel uit van Groupe Renault. Mobilize steunt op open ecosystemen om flexibele mobiliteitsoplossingen af te leveren en een duurzame energietransitie te promoten, conform de doelstelling van Groupe Renault om koolstofneutraal te worden en de waarde van de kringloopeconomie te stimuleren.