Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Er was eens een auto genaamd Espace, een iconische naam die al 40 jaar teruggaat

ESPACE   Persbericht   Renault   RENAULT STORY

Van een revolutie tot een visie: de Renault Espace is vaak geïmiteerd, maar nooit geëvenaard. Zijn iconische naam roept direct emoties op. Alle vijf generaties hebben in de afgelopen veertig jaar met succes ingespeeld op de veranderende wereld met steeds weer nieuwe verwachtingen van klanten en sociale normen. Elke generatie bracht iets anders, iets nieuws, en steeds weer baarde hij opzien met zijn ruimte, comfort en rijgedrag. Aan de naam Espace wordt voorlopig niet getornd. Hoe komt het dat, na bijna veertig jaar, het merk, het model en de naam Espace nog steeds een match made in heaven zijn? Sylvia dos Santos, verantwoordelijk voor de naamstrategie bij Renault, verklapt ons het geheim.

In 1983 onthulde Renault wat kan worden beschouwd als de eerste voiture à vivre (auto om in te leven), voorzien van een nieuwe en iconische naam die geschiedenis heeft geschreven voor wat betreft de naamgeving van Renault-modellen: Espace. Nu, veertig jaar later, is ook de naderende zesde generatie Espace trouw aan het traditionele concept dat draait om comfort, vriendelijke luxe en een eersteklas uitrusting. Rijden in een Renault Espace is altijd een unieke ervaring, aangezien elke generatie van het model een reactie was op de veranderende wereld en van reizen een aantrekkelijke ervaring maakte.

David_Vincent_Alpine_Endurance

“De modelnaam Espace is bekend over de hele wereld. Het is bijna een generieke naam geworden.”
Sylvia dos Santos, Strategiemanager modelnaamgeving bij Renault

1983: DE EERSTE ESPACE, ‘DE WEG NAAR INNOVATIE’

In 1983 zette Renault de Europese automarkt op zijn kop met de onthulling van de eerste Multi Purpose Vehicle (MPV). Renault brak met zijn alfanumerieke naamgevingsstrategie en besloot deze UDO (Unidentified Driving Object) Espace te noemen. “Vanuit semantisch oogpunt is het woord Espace heel interessant, aangezien het equivalent in meerdere andere talen bepaalde overeenkomsten vertoont”, aldus Sylvia dos Santos. “Het is daarom voor veel mensen gemakkelijk te begrijpen. Het klinkt vriendelijk en aangenaam en roept meteen associaties op met het comfort en de technologie aan boord van de auto.”

De reclameslogan die in de Franse taal werd gebruikt – ‘Renault Espace, de weg naar innovatie’ – was een verwijzing naar het unieke one-box design van het model – vergelijkbaar met dat van de eerste Franse hogesnelheidstrein die een paar jaar eerder was geïntroduceerd. De eerste generatie Renault Espace, gelanceerd in 1984, was een auto als geen ander.

Hij bood een hoge mate van modulariteit met verwisselbare en verwijderbare stoelen. De twee voorstoelen konden 180° draaien en de vijf achterstoelen konden worden verwijderd om het laadvermogen te vergroten – een primeur voor een auto in zijn klasse.

De grote ruiten zorgden voor veel licht in het passagierscompartiment, waardoor dat nog ruimer en comfortabeler aanvoelde. De Espace positioneerde zich als een eersteklas gezinsauto die zeer geschikt was voor lange reizen. Het rijgedrag was vergelijkbaar met dat van een sedan en de Espace was uitgerust met de krachtigste motoren van Renault.

Al deze innovatieve eigenschappen werden uiteindelijk ook kenmerkend voor alle volgende generaties van de Renault Espace. Ze waren de sleutel tot het succes van het model en droegen bij aan de impact die de naam Espace wereldwijd heeft.


De modulariteit van de eerste generatie Espace is buitengewoon: je kunt de stoelen verwisselen en verwijderen. De twee voorstoelen kunnen worden omgedraaid om een lounge te creëren.

1991: DE ESPACE II, ‘DE BESTE PLEK OP AARDE IS IN DE RUIMTE/DE ESPACE’

De Renault Espace werd een sociaal fenomeen en zijn populariteit groeide enorm. Dankzij de tweede generatie van de Espace, een volwassener versie van zijn voorganger, raakten steeds meer mensen bekend met de naam.

De hoekige vormen hadden plaatsgemaakt voor mooie rondingen en door de nieuwe positie van de buitenspiegels – aan het uiteinde van de motorkap – kreeg de auto een meer aerodynamische uitstraling. Ook de passagiersruimte kreeg een make-over en er was nu extra bergruimte.

Met de introductie van de vierwielaangedreven Quadra-versie en de toevoeging van een 2,8-liter V6 PRV-motor met 153 pk (113 kW), vestigde de Renault Espace zijn naam als topmodel van het merk.

Het woord Espace staat voor comfort en rust en onderstreept het hoge comfortniveau van de Renault Espace. Dit diende als inspiratie voor de Franse reclameslogan ‘De beste plek op aarde is in de ruimte/de Espace’.


De tweede generatie van de Espace is aerodynamischer vormgegeven, met buitenspiegels die zijn ontworpen in lijn met de bovenkant van de motorkap. Een stilistisch detail dat ook op de derde generatie is voortgezet.

1996: DE ESPACE III, ‘WAT ALS DE ESPACE STAAT VOOR ECHTE LUXE?’

De zeer populaire Renault Espace werd bijna een generieke term voor MPV’s, het segment dat het was begonnen en bleef domineren. Je kon kiezen voor de vijfpersoonsversie of voor de – 27 cm langere – zevenzitter, genaamd Grand Espace.

Deze generatie viel op door zijn mooie, zachte lijnen en nieuw vormgegeven interieur – de snelheidsmeter was verplaatst naar het midden van het dashboard en is voorzien van LCD-technologie, de verwarmings- en airconditioningelementen zijn aan weerszijden van het interieur te vinden en het dashboard oogde veel gestroomlijnder.

In 1997 illustreerde de Franse reclameslogan ‘Wat als de Espace staat voor echte luxe?’ de toppositie die de Renault Espace op dat moment innam. Het interieur van het uitrustingsniveau ‘Initiale’ werd gekenmerkt door lederen bekleding en hoogwaardige materialen. De naam Espace nam opnieuw een enorme vlucht, geladen met nog meer betekenis en emotie.


De interieurindeling van de derde generatie Espace is zeer innovatief: de snelheidsmeter is verplaatst naar het midden van het dashboard en is voorzien van LCD-technologie. De verwarmings- en airconditioningelementen zijn aan weerszijden van het interieur te vinden.

2002: DE ESPACE IV, DE NIEUWSTE MPV

Dankzij een grotere spoorbreedte, toegenomen buitenafmetingen en strakkere lijnen zette de vierde generatie Renault Espace opnieuw de toon in het MPV-segment. Net als zijn voorganger was hij verkrijgbaar als vijf-en als zevenzitter (Grand Espace). De naam Espace paste heel goed bij deze gezinsauto, omdat hij ruimer was dan zijn concurrenten.

In het meest luxueuze uitrustingsniveau – ‘Initiale Paris’ – met een glazen schuifdak van 2,16 m2, was deze generatie van de Espace als een zitkamer op wielen, waarin de passagiers konden genieten van ongeëvenaard comfort. De naam Espace was zeer vanzelfsprekend.


De Espace IV is breder en langer en biedt nog meer interieurruimte dan eerdere generaties.

2015: DE ESPACE V, ‘MAAK JE TIJD GEWELDIG’

Deze generatie, die werd onthuld op de Autosalon van Parijs in 2014, bewees dat de Espace in staat was om met zijn tijd mee te gaan. Voor de lancering van deze opvallende zevenzitter, die alle passagiers veel ruimte biedt, werd de reclameslogan ‘Maak je tijd geweldig’ gekozen. Technologische hoogstandjes waren het MULTI-SENSE-systeem en vierwielbesturing 4CONTROL.

Tijdens dertig van evolueren en nieuwe wegen inslaan bleef de Espace trouw bleef aan zijn roots, zijn historische kenmerken, zijn positie als gezinsauto en de dieperliggende betekenis van zijn naam.


De Espace V wordt een SUV met een uitgesproken hightech interieur.

DE ESPACE VI, DE NIEUWE GROTE SUV

De zesde generatie Espace gaat mee met zijn tijd en is een grote gezins-SUV die verkrijgbaar is als vijf- en als zevenzitter. Hij begint een nieuw hoofdstuk in het Espace-verhaal en weerspiegelt de transformatie van het merk Renault, terwijl hij net als zijn voorgangers comfort, innovaties en een hoogwaardige uitrusting biedt. Het interieur van de auto biedt alle kenmerken die horen bij de naam Espace. Als het op lange reizen aankomt, is de nieuwe Espace opnieuw een perfecte keuze.


De nieuwe Renault Espace is een gezins-SUV die verkrijgbaar is als vijf- en als zevenzitter.

De Renault Espace was altijd al een opvallende verschijning tussen de zogenoemde ‘voitures à vivre’. Deze zevenzitter biedt als geen andere gezinsauto een hoge mate van comfort, ruimte, een eersteklas uitrusting en een goede wegligging. De Renault Espace is het bewijs dat een lange levensduur kan worden bereikt door generatie na generatie baanbrekend te zijn en veranderingen door te voeren met concrete voordelen voor de klant. De successtory van deze auto duurt nog even voort!

over Renault