Emotie, design en innovatie
Renault op de internationale autoshow van Frankfurt 2013
Renault staat op de komende internationale autoshow van Frankfurt (IAA, van 12 t/m 22 september) in het teken van de designstrategie ‘Life Cycle’. Voor het eerst worden alle zes conceptauto’s gepresenteerd die de basis zijn van de designstrategie ‘Life Cycle’ van Renault, bedacht door Laurens van den Acker. Een primeur is de Initiale Paris – het zesde model in de designstrategie en een voorbode van de nieuwe generatie Renault Espace. Verder kan het publiek kennismaken met de vernieuwde Mégane-familie.
Renault presenteert de Initiale Paris. Dit is het zesde conceptmodel in de ‘Life Cycle’ van Renault – de designstrategie die is ingezet door hoofd-design Laurens van den Acker. De Initiale Paris vertegenwoordigt drie functies als conceptauto:
- De auto staat voor het zesde stadium in de designstrategie ‘Life Cycle’ van Renault: het thema ‘wijsheid’. De Initiale Paris drukt onbevangenheid uit.
- Het is ook een voorbode van de volgende generatie van de Renault Espace in het premiumsegment. Initiale Paris wordt ook de benaming van de modellen van Renault in het topsegment.
- De conceptauto illustreert de ambities van Renault en de expertise die het heeft met betrekking tot het premiumsegment.
Het studiemodel is 4,85 meter lang en biedt een uitzonderlijk ruim interieur. Ondanks dat de proporties vergelijkbaar zijn met die van de huidige Espace, is de Initiale Paris circa 250 kg lichter.
De Initiale Paris heeft de uitstraling van een sedan, het karakter van een SUV en de ruimte van een MPV. Hij is voorzien van een gigantisch en innovatief panoramadak, dat ‘speelt’ met het licht. Dankzij de opvallende grille, de gespierde schouderlijn en de 22” wielen is de Initiale Paris een regelrechte eyecatcher.
Het audiosysteem is speciaal door BOSE® ontwikkeld voor de Initiale Paris. Het eerste audiosysteem dat voor een conceptauto van Renault op maat is gesneden – bestaande uit dertig speakers en twee subwoofers – geeft het begrip Surround Sound® een nieuwe betekenis.
De Initiale Paris wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde dCi 130-dieselmotor, gekoppeld aan een automatische EDC-transmissie met dubbele koppeling. Ondanks het tot 400 Nm toegenomen koppel is de nieuwe dCi 130 EDC maar liefst 25 procent zuiniger en stoot hij 40 gram CO2/km minder uit dan de huidige dCi 130.
Van passie tot vernieuwing – een complete designstrategie: ‘Life Cycle’
Het is bijzonder dat één merk maar liefst zes conceptauto’s op zijn stand tentoonstelt. Dit is het hoogtepunt van Renaults nieuwe designstrategie. De zes conceptauto’s vertegenwoordigen elk een levensfase en geven de bezoekers aanknopingspunten om de benadering van Renault te begrijpen.
Renault ontwerpt auto’s voor elke levensfase van de klant – op dit uitgangspunt is de designstrategie gebaseerd die een sterke band met de klant moet smeden. De zes ‘bloembladen’ die de levensscyclus uitdrukken, zijn nu ‘uitgekomen’:
- Liefde: het leven begint echt als je verliefd wordt. De eerste stap, die door de DeZir wordt vertegenwoordigd.
- Ontdek: vervolgens komt het moment dat je als stelletje de wereld gaat ontdekken. In de Captur.
- Gezin: daarna sticht je een gezin. De R-Space is een concept voor een MPV, een gezinsauto.
- Werk: het leven draait om professionele activiteit én momenten van ontspanning. De lichte bedrijfsauto Frenzy vertegenwoordigt deze fase.
- Spel: dan is er plezier, in de vorm van de conceptauto’s Twin’Z en Twin’Run.
- Wijsheid: uiteindelijk verlangt iedereen rust en kalmte, om van het leven te genieten. De Initiale Paris die in Frankfurt debuteert, belichaamt onbevangenheid, en het gevoel en het plezier dat een premiumauto biedt.
Door directe verbanden te leggen tussen conceptauto’s en productieauto’s voldoet Renault aan de belofte om simpele, sensueel vormgegeven auto’s te ontwerpen die warmte uitstralen en aantrekkelijk zijn.
Alex Breun, Concept and Show Car Design Director
Vernieuwde Mégane-familie
Een ander hoogtepunt is de presentatie van de vernieuwde Mégane-familie. De modellenreeks is voorzien van een nieuw front met de nieuwe Renault-identiteit, die voor het eerst op de nieuwe Clio is toegepast. De vernieuwde Mégane heeft een aanzienlijk dynamischere uitstraling en hij is voorzien van geavanceerde voorzieningen, zoals het multimediasysteem R-Link. Het is bovendien de eerste Renault die leverbaar wordt met de TCe 130-benzinemotor in combinatie met de automatische EDC-transmissie met dubbele koppeling.
Het nieuwe familiegezicht bezorgt vooral de Mégane R.S. een zeer opvallende uitstraling. De vernieuwde motorkap, de nieuwe koplampunits en het grotere Renault-logo op een zwarte achtergrond bezorgen de Mégane R.S. een bijzonder sportieve look. Verder is de Mégane R.S. nu uitgerust met diverse voorzieningen die werden geïntroduceerd op de Mégane R.S. Serie Limitée Red Bull Racing RB8.
Ook nieuw zijn de GT-uitvoeringen van de Mégane Hatchback en Coupé. Deze uitvoering met een specifieke styling en een 2,0-liter turbobenzinemotor met 220 pk was al leverbaar als Mégane Estate.
De nieuwe rijk uitgeruste Mégane Bose uitvoering is voorzien van een glanzend zwarte bumperomlijsting, nieuwe interieurbekleding en nieuwe 17” Akhiro-wielen. De Mégane Bose hatchback is voorzien van beschermlijsten in chroom en hoogglanzend zwart over de flanken, en de Mégane Bose Estate is afgewerkt met verchroomde dakrails en verchroomde omlijsting van de zijruiten.
De vernieuwde Mégane-familie, inclusief de Mégane R.S., komt in het eerste kwartaal van 2014 op de markt.
Lees het volledige persdossier in het Vlaams in de bijlage.